دانشنامه کلی سامانه پستکس

ثبت نام در سایت

ثبت نام و ایجاد نام کاربری در سایت با شماره موبایل، شماره ملی و یک گذرواژه امکان پذیر است که شماره موبایل همان نام کاربری خواهد بود.

ناظر پستی

در هر استان و منطقه یک شخص به نام “ناظر پستی” فعالیت های مربوط به این سامانه را پیگیری می نماید. که سفارشات ثبت شده در منطقه یا استان تحت نظارت وی جهت جمع آوری و ارسال، با پیامک به ایشان اطلاع داده میشود.

حق مقر

به ازای هر بار مراجعه فعال پستی به آدرس فرستنده و جمع آوری مرسولات مبلغی به هزینه های پرداختی افزوده خواهد شد که فقط روی سفارش اول در هر روز محاسبه میشود.

در سفارشات پیش کرایه،حق مقر در ازای هر 20کیلوگرم بار، در ازای تغییر در فعال پستی و همچنین در ازای تغییر آدرس فرستنده مجددا دریافت خواهد شد اما در سفارشات پس کرایه، فرستنده به ازای هر سفارش مبلغ حق مقر را پرداخت خواهد کرد.

جمع آوری سفارشهای ثبت شده

نکته ای که در مورد جمع آوری سفارش مورد اهمیت میباشد، زمان ثبت سفارش از سمت مشتری است. چنانچه سفارشی تا قبل از ساعت 12ظهر ثبت شود، تا قبل از ساعت 16همان روز جمع آوری خواهد شد ولی اگر بعد از ساعت 12ظهر ثبت شود، جمع آوری به اولین روز کاری بعداز ثبت سفارش موکول خواهد شد . زمان جمع آوری در روزهای شنبه تا چهارشنبه تا ساعت 16 و روزهای پنجشنبه تا ساعت 14 توسط فعال پستی خواهد بود. ولی در مورد جمع اوری سفارشات پس کرایه باید به این نکته توجه داشت که سفارشات پس کرایه یک روز بعد از تایید سفارش از طرف تیم پشتیبانی جمع آوری خواهند شد.

سفارشات انبوه 

برای سهولت در ثبت سفارش با تعداد زیاد و از یک فرستنده میتوان از گزینه سفارش انبوه استفاده کرد. برای استفاده از این قابلیت به قسمت “سفارش انبوه” در سایت مراجعه کرده و فایل خام مورد سفارشات پس کرایه یا پیش کرایه را دانلود کرده. اطلاعات لازم را در فایل اکسل ثبت میکنیم و بعد از تکمیل شدن فایل، آن را مجددا در سایت آپلود کرده سپس از قسمت “سفارشات من” مبلغ مورد نیاز برای سفارش انبوه آپلود 

شده را پرداخت نموده سپس سفارش شما در پنل ثبت خواهدشد.

تفاوت سفارش پس کرایه و سفارش پیش کرایه

در سفارشات پیش کرایه شخصی که در حال ثبت سفارش در سامانه می باشد در حین ثبت، هزینه ارسال را از طریق کیف پول یا درگاه های بانکی پرداخت خواهد کرد ولی سفارشات پس کرایه، فرستنده  در سایت هزینه ای بابت ارسال پرداخت نخواهد کرد و پرداخت هزینه به عهده گیرنده کالاست که بنابر درخواست فرستنده، گیرنده کالا یا فقط هزینه ارسال کالا و یا علاوه بر هزینه ارسال ارزش کالای ارسالی را هم به نامه رسان پرداخت می پردازد.

تفاوت سفارش پس کرایه و COD

چنانچه گیرنده فقط هزینه ارسال را پرداخت کند آن سفارش، “پس کرایه” و چنانچه علاوه بر هزینه ارسال ارزش کالا را هم به نامه رسان بپردازد سفارش”COD  ” یا “پرداخت در محل” خواهد بود. که مبلغ کالای دریافت شده بعد از حدود 14روز کاری به شماره شبای فرستنده واریز خواهد شد. که تعیین پس کرایه یا COD بودن یک سفارش توسط فرستنده و ثبت کننده سفارش مشخص می شود.

فعالسازی  سیستم پس کرایه

برای استفاده از سیستم پس کرایه ابتدا باید مشتری را در سایت گیت وی اداره پست ثبت نام کرد برای استفاده از این سرویس مشتری در سایت ثبت نام مینماید سپس عکس از کارت ملی، عکس از نمونه امضا، شماره شبا، ادرس و کدپستی و نام کاربری خوذ را از طریق تیکت برای همکاران پشتیبانی ارسال میکند. بعد از تایید اطلاعات ارسالی از سمت گیت وی که حدودا 1یا2 روز زمان میبرد، مشتری باید کیف پول خود را در سایت به مبلغ 1500000ريال شارژ کند.

مبلغ شارژ کیف پول در سایت به عنوان ودیعه بلوکه میشود تا اگر گیرنده مرسوله به هر دلیلی از دریافت مرسوله و پرداخت مبلغ خودداری کرد یا آدرس مشکل داشت و … و بسته به فرستنده عودت داده شد، هزینه ارسال از کیف پول کسر شود. در غیر این صورت کیف پول دست نخورده باقی خواهد ماند. زمانی که مشتری قصد دریافت مبلغ بلوکه شده در سایت را دارد ابتدا باید درخواست خود را طی تیکت برای تیم پشتیبانی ارسال کرده تا تعداد سفارشات پس کرایه ثبت شده در نام کاربری چک شود. چنانچه تعداد سفارشات پس کرایه بیش از 10سفارش باشد مبلغ فوق به عنوان حق عضویت در سامانه باقی می ماند که مشتری میتواند به عنوان هزینه سفارشات پیش کرایه و با پرداخت هزینه ارسال از کیف پول از مبلغ بلوکه شده استفاده نماید.

اما اگر تعداد سفارشات پس کرایه ثبت شده کمتر از 10سفارش بود ودیعه به مشتری برگشت داده میشود.

در ارسال به صورت پس کرایه باید این موضوع رادرنظر داشت که ارسال تنها از آدرس ثبت شده در سامانه گیت وی امکان پذیر است ولی این مورد در مورد سفارشات پیش کرایه به این شکل نمی باشد.

ثبت سفارش پیش کرایه

قبل از ثبت هر سفارشی مشتری ابتدا موظف است قوانین استفاده از سامانه را به طور کامل خوانده و با اطلاع کامل از روند سایت اقدام به ثبت سفارش خود نماید.

برای ثبت سفارشات پیش کرایه در مرحله اول سفارش محتویات، وزن، ارزش ریالی، نوع مرسوله، استان وشهرستان مبدا و مقصد را وارد کنید. محتویات مرسوله نباید جز ممنوعات پستی بوده که لیست ممنوعات به طور کامل در قوانین سایت درج شده است.

چنانچه وزن مرسوله شما بیش از 2کیلوگرم باشد برای محاسبه وزن حجمی، باید طول و عرض و ارتفاع مرسوله به سانتی متر نیز وارد شود، همچنین حتی در صورت پایین بودن وزن مرسوله، گزینه “نوع مرسوله”  نیز “بسته(کارتن،جعبه)” انتخاب  شود وارد کردن ابعاد الزامیست.

گزینه “تعداد تکرار سفارش” برای زمانی قابل استفاده است که شما تعداد N تا ازیک مرسوله با وزن، محتویات و فرستنده و گیرنده یکسان، داشته باشید پس تعداد تکرار سفارش را به تعداد مرسولات تغییر میدهد و سایت هم به همان تعداد به شما 

فاکتور و بارکد متفاوت خواهد داد.

همچنین برای وارد کردن آدرس های فرستنده و گیرنده نیز چنانچه آدرس از قبل در سیستم ثبت شده بود و به آدرس مد نظر سفارشی ارسال شده بود با کلیک بر روی “انتخاب آدرس قبلی” و وارد کردن چند کارکتر اول آدرس می توان آدرس مورد نظر را انتخاب کرد اما اگر آدرس جدید بود با کلیک بر روی “ثبت آدرس جدید” و مشخص کردن آدرس بر روی نقشه و سپس ورود جزئیات می توان

یک آدرس جدید را در سامانه به عنوان فرستنده یا گیرنده ثبت کرد.

در مرحله دوم ثبت سفارش، مشتری باید نوع سرویسی که مایل است ارسال از آن طریق انجام شود را انتخاب کند. تنوع سرویسها و شرکت ها بستگی به شهر فرستنده و گیرنده مرسوله دارد که آیا این شرکتها در شهر و استان مد نظر مشتری نمایندگی دارند یا خیر.

می توان با استفاده از دو فیلتر موجود در ابتدای صفحه نوع سرویس های درحال مشاهده به پیش کرایه یا پس کرایه و ارزانترین یا سریعترین سرویس تغییرداد.

در مرحله بعد ثبت سفارش باید بنابر ارزش ریالی مرسوله پوشش بیمه متناسب انتخاب شود. چنانچه پوشش بیمه کمتر از ارزش ریالی مرسوله باشد، بیمه بعد از کارشناسی خسارت را فقط تا همان پوشش بیمه انتخاب شده برای مشتری جبران خواهد کرد.

چنانچه مرسوله بسته بندی مناسبی نداشته باشد میتوان با گزینه “جعبه و بسته بندی” بنابر ابعاد مرسوله کارتن مناسب را خریداری کرد که ابعاد کارتن ها در لینک “مشاهده اندازه کارتن ها” درج شده است.

مشتری موظف به پرینت فاکتور و الصاق آن روی مرسوله است چنانچه مشتری به پرینتر دسترسی دارد از گزینه “دسترسی به پرینتر برای چاپ فاکتور روی جعبه” گزینه “بلی” و در صورت عدم دسترسی گزینه “خیر” را انتخاب می کند.

با تیک زدن گزینه “در خواست اطلاع رسانی در هر مرحله از ارسال” برای هر تغییر وضعیت مرسوله یک پیام برای فرستنده و گیرنده ارسال خواهد شد .

برای به نوعی شخصی سازی فاکتور و تبلیغات فروشگاه  ارسال کننده مرسوله، فرستنده می تواند لوگوی فروشگاه خود را در سایت آپلود کند و بعد از تایید لوگو از طرف تیم پشتیبانی با تیک زدن گزینه “چاپ نشان تجاری بر روی فاکتور” درخواست خود را مبنی بر چاپ لوگو در فاکتور ثبت می نماید.

در آخر هم مشتری با ثبت آدرس کامل فرستنده و گیرنده به مرحله بعد خواهد رفت. بعد از ثبت سفارش در سامانه امکان تغییر آدرس فرستنده یا گیرنده وجود ندارد.

در مرحله بعد خلاصه ای از اطلاعات ثبت شده توسط مشتری نمایش داده میشود و مرحله آخر مربوط به پرداخت هزینه است که از طریق کیف پول و یا از طریق درگاه بانکی می توان هزینه ارسال را پرداخت نماید.

در نهایت سفارش با یک شماره سفارش و به حالت “درحال پردازش”  و سپس به حالت “تکمیل” در سایت ثبت و جمع اوری خواهد شد.

ثبت سفارش پس کرایه

مراحل ثبت سفارش پس کرایه دقیقا مشابه ثبت سفارش پیش کرایه است با این تفاوت که در مرحله انتخاب نوع سرویس با انتخاب یکی از سرویس های پس کرایه یا cod پیغام “آیا مبلغ کالای شما از گیرنده دریافت شود؟” نمایش داده خواهد شد. بازدن دکمه “ok” ارزش ریالی کالا که در صفحه اول ثبت سفارش توسط مشتری اظهار شده، به علاوه هزینه ارسال کالا از گیرنده دریافت خواهد شد ولی در صورت زدن دکمه “cancel” مشتری فقط 

هزینه ارسال کالا را پرداخت خواهد کرد.

در سفارشات پیش کرایه مشتری می تواند از هر مبدا برای هر مقصدی با نام کاربری خود ثبت سفارش انجام دهد اما در سفارشات پس کرایه فرستنده تنها آدرسی که برای ثبت نام در گیت وی استفاده کرده، می تواند جهت ارسال مرسولات خود استفاده کند اما گیرنده می تواند هر آدرسی داشته باشد. همچنین در ثبت سفارش پس کرایه باید توجه داشت که فرستنده باید پرینت فاکتور را انجام داده و روی مرسوله الصاق نماید و مرسوله باید بسته بندی استاندارد و مناسب ارسال را داشته باشد.

بک اند سایت

بخش “در خواست ها”

جهت بررسی سفارش های ثبت شده در سایت باید به بخش “فروش ها” و سپس “درخواست ها” مراجعه کرد. در این بخش تب ها مختلفی وجود دارد:

·        “سفارش اولی ها”: سفارش مشتریانی که برای بار اول از این سامانه استفاده می کنند در این تب قرار می گیرد که باید توسط تیم پشتیبانی با تمام مشتری های بار اولی تماس گرفته  و توضیحات لازم را در مورد نحوه جمع آوری و روند کار در اختیار مشتری قرار داده شود.

·        “سفارش انبوه”: سفارشاتی که در اکسل و تحت عنوان سفارشات انبوه در سامانه ثبت می شوند در این تب قرار خواهند گرفت

·        “هماهنگ نشده”: سفارشات جدید و با وضعیت “درحال پردازش” در این تب قرار می گیرند

·        “جمع آوری نشده”: سفارشات “تکمیل” شده ای که هنوز توسط ناظر پستی اعلام جمع آوری نشده اند در این تب قرار دارند

“ارسال نشده”: سفارشات “تکمیل” شده ای که توسط ناظر پستی اعلام جمع آوری شده اند ولی هنوز تاریخ ارسالی برای آنها در سامانه ثبت نشده در این تب هستند

·        “کنسل شده”: سفارشات با وضعیت “منصرف شده” در تب هستند

·        “معلق”: تمامی سفارشاتی که هزینه ای بابت آنها پرداخت نشده در این تب قرار دارند

·        “تمام سفارشات”: همه سفارشات ثبت شده در سامانه با هر وضعیتی در این تب قابل مشاهده هستند

·        همچنین تب های “مفقود شده”، “غرامت خسارت”، “غرامت مفقودی”، “غرامت تاخیر”، “شکایت” زمانی که مشکلی از سمت فرستنده یا گیرنده سفارش مطرح شود و مشکل اعلام شده توسط تیم پشتیبانی برای سفارش در تب “گیرنده” ثبت شود، قابل پیگیری خواهند بود.

در بخش “نمای کلی از سایت” هم بنابر تب انتخاب شده، تعداد سفارش های موجود در هر تب را به تفکیک شهر و استان و همچنین نوع سرویس درخواست شده از طرف فرستنده، مشاهده خواهید کرد.  که با کلیک بر روی هرکدام از استان ها می توان سفارشات ثبت شده را با جزئیات پیگیری کرد.

در بخش “سفارشات” نیز تمامی سفارشهای ثبت شده با جزئیات قابل نمایش و پیگیری هستند. در ابتدای این بخش 4مستطیل رنگی قرار دارند که با توجه به فیلترهای انجام شده، “تعداد بسته”، “تعداد مشتری”، “تعداد مسیر” و “تعداد ناظر” در هر منطقه یا استان را نشان می دهند.

از فیلترهای موجود در بخش “سفارشات” می توان برای بررسی و جست و جوی سفارش های یک منطقه یا استان خاص یا سفارشهای یک تاریخ مشخص استفاده کرد.

منظور از منطقه، مناطق پستی در استان تهران هستند. تهران تنها استانی است که برای هر منطقه پستی یک ناظر داشته و برای تعیین منطقه پستی هر آدرس در تهران باید به دو رقم اول کدپستی آدرس مورد نظر توجه کرد. دو رقم اول کدپستی گویای منطقه پستی در تهران می باشد. که این مناطق از منطقه 11پستی تا منطقه 19پستی هستند.

در قسمت بالای جدول “سفارشات” 3گزینه به رنگ سبز، نارنجی و آبی قرار دارند. که دکمه سبز جهت تکمیل کردن سفارش، دکمه نارنجی با نام “پاک کن” برای ارسال مجدد اطلاعات یک سفارش به سمت فعال پستی جهت صدور بارکد، و دکمه آبی تحت عنوان “ثبت هماهنگی با پست” برای ارسال پیامک سفارش جهت جمع آوری به ناظر می باشد

در قسمت پایین تر از فیلتر می توان سفارشات ثبت شده را با رنگها و عنوان های مختلفی دید. سفارشهایی با عنوان “درحال پردازش” بارنگ آبی، سفارشاتی هستند که هزینه ارسال آنها 

توسط ثبت کننده سفارش در سامانه پرداخت شده، سفارش با عنوان “معلق” و به رنگ نارنجی سفارشاتی هستند که هزینه ای بابت ارسالشان پرداخت نشده یا مشتری برای اطلاع از هزینه سفارشی را تستی ثبت کرده، سفارش با عنوان “تکمیل” و به رنگ سبز سفارشاتی هستند که هم هزینه ارسال آنها پرداخت شده و هم آماده جمع آوری و تحویل از فرستنده و ارسال به سمت گیرنده می باشند و نوع آخر سفارش ها، سفارشات “منصرف  شده” با رنگ قرمز هستند که به هر دلیلی کنسل شده اند.

برای هر سفارشی که در این سامانه ثبت می شود یک “شماره سفارش” و یک “کد رهگیری” صادر می شود. در تصویر بالا ردیف “#سفارش” بیانگر شماره سفارش مرسوله است. یک شماره سفارش می تواند شامل چند مرسوله باشد ولی هر کد رهگیری فقط مختص یک مرسوله است.

ردیف های “وضعیت سفارش” و “وضعیت پرداخت” به پرداخت هزینه ارسال از طرف ثبت کننده سفارش بستگی دارند. ردیف “وضعیت ارسال” با توجه به خوانش اطلاعات درج شده در سامانه رهگیری پست و بر اساس آخرین وضعیت مرسوله پر خواهد شد. ردیف “مشتری” نام فرستنده سفارش به همراه آدرس ایمیل را نمایش می دهد. ردیف “فروشگاه” مربوط به نوع سرویس انتخاب شده از سمت فرستنده است. ستون “ایجاد شده در” شامل تاریخ و زمان دقیق ثبت سفارش می باشد. ستون “اعلام به پست” مربوط به زمانی است که سفارش از وضعیت “درحال پردازش” به وضعیت “تکمیل” تغییر وضعیت داده و جهت جمع آوری به ناظر پیامک ارسال می شود. قسمت “ویرایش تاریخ ارجاع به پست” هم مربوط به زمانی است که به هر دلیل مجبور به تغییر تاریخ ارجاع و ارسال پیامک به ناظر باشید. ستون “تمام سفارش ها” مربوط به مبلغ پرداخت شده جهت ارسال سفارش، و با ستون “مشاهده” نیز می توان به جزئیات سفارش مدنظر دسترسی پیدا کرد. در ردیف هر کدام از سفارشهای ثبت شده ممکن است چند آیکن اضافیدر کنار شماره سفارش وجود داشته باشند. علامت ستاره به معنی مشتری بار اولی است. هر سفارشی که دارای علامت پرینتر به رنگ سبز بود، به این معنی است که مشتری در حین ثبت سفارش گزینه “دسترسی به پرینتر” را “خیر” انتخاب کرده و به معنی درخواست پرینت فاکتور از سمت فعال پستی می باشد. همچنین علامت جعبه قرمز رنگ هم به معنی خرید کارتن و لفاف بندی از سمت ثبت کننده سفارش است.

برای مثال در عکس زیر،سفارش هم برای یک مشتری بار اولیست، همچنین درخواست کارتن و لفاف بندی و پرینت فاکتور را از 

سمت فعال پستی ثبت کرده است.

سفارش های پس کرایه ثبت شده نیز با عنوان “پس کرایه-COD” و با وضعیت پرداخت معلق و رنگ نارنجی در سامانه قرار می گیرند.

تمامی سفارش های ثبت شده در سامانه از ساعت 8صبح تا ساعت 12ظهر هر یک ساعت یکبار به صورت اتوماتیک تکمیل و ارجاع به پست خواهند شد. هر سفارشی که از ساعت 12ظهر به بعد ثبت شود دیگر تغییر وضعیت داده نخواهد شد و جمع آوری و ارجاع به پست به روز بعد موکول خواهد شد.

با زدن دکمه “مشاهده” با استفاده از تب های “اطلاعات”، “فرستنده”، “گیرنده”، “محصولات” و “توضیحات سفارش” می توان جزئیات سفارش ثبت شده را بررسی کرد.

در تب “اطلاعات” موارد مربوطه به وضعیت سفارش اعم از “تکمیل”، “درحال پردازش”، “معلق”، “منصرف شده” همچنین ایمیل و کاربری مشتری، وضعیت پرداخت شده یا عدم پرداخت هزینه و تاریخ و ساعت ثبت سفارش را میتواند چک کرد.که از طریق کلیک بر روی ایمیل مشتری می توان به جزئیات اکانت دسترسی پیدا کرد.

برای کنسل کردن کامل یک سفارش هم می توان از گزینه

“انصراف از سفارش” در تب “اطلاعات” استفاده کرد. زمانیکه یک سفارش در سامانه ثبت می شود یک کد رهگیری برای سفارشاتی که هزینه ارسال آن پرداخت شده تولید خواهد شد، که تولید این بارکد از طرف فعال پستی برای این سامانه هزینه هایی را دربردارد. چنانچه مشتری درخواست کنسل کردن سفارش خود را داشت، اگر مشتری درخواست ارسال از طریق اداره پست را داده باشد و بارکد تولید شده متعلق به اداره پست باشد حتی الامکان از کنسل کردن آن سفارش خودداری  نمایید و در صورت کنسل کردن هیچ مبلغی به فرستنده عودت داده نخواهد شد. اما اگر مشتری درخواست ارسال مرسوله خود را از طریق سایر فعالان پستی ثبت کرده باشد به شرط عدم مراجعه جمع آور به آدرس فرستنده، با کسر 30% از مبلغ پرداختی به دلیل صدور کد رهگیری، مبلغ پرداخت شده قابل عودت خواهد بود

در تب “فرستنده”  و “گیرنده” تمامی اطلاعات و موارد مربوط به فرستنده و گیرنده سفارش قابل پیگیری است و در انتهای صفحه مربوط به گیرنده مرسوله، کد رهگیری قابل دسترسی است.  

از دکمه “ویرایش” در زیر کادر آدرس فرستنده و گیرنده نیز می توان برای ویرایش آدرسها  استفاده کرد. ثبت کننده سفارش موظف است آدرس، شماره تماس، نام و نام خانوادگی فرستنده و گیرنده را دقیق و به درستی وارد کند، ولی قبل از هرگونه ویرایشی در اطلاعات فرستنده و گیرنده باید به چند مورد توجه داشت که آیا مرسوله از فرستنده جمع آوری شده و در پروسه ارسال قرار گرفته است یا خیر؟ و اینکه به هیچ وجه امکان تغییر استان و شهرستان گیرنده وجود ندارد. زیرا بخشی از کد رهگیری تولید شده مربوط به کدپستی  استان و شهرستان فرستنده و بخشی نیز مربوط به کدپستی استان و شهرستان گیرنده است. چنانچه مرسوله جمع آوری نشده بود و درخواست مشتری مبنی بر چیزی غیر از موارد فوق بود، می توان اطلاعات را ویرایش کرد و در صورت ویرایش اطلاعات فرستنده حتما ناظر را در جریان قرار دهید.

از گزینه “حذف” موجود در قسمت مربوط به کد رهگیری در تب “گیرنده” نیز می توان بجای کنسل کردن کامل یک سفارش، برای حذف یک کد رهگیری خاص استفاده کرد.

در تب “محصولات” نیز اطلاعاتی که از طرف ثبت کننده سفارش اظهار شده اعم از: وزن، محتویات، کارتن و لفاف بندی، دسترسی به پرینتر، بیمه پست و بیمه تکمیلی، و… قرار دارند.

چنانچه بعد از جمع آوری مرسوله مشخص شود که  وزن اظهار شده توسز ثبت کننده سفارش با وزن درست مرسوله مغایرت دارد، با اطلاع به فرستنده، سفارش کنسل خواهد شد و فرستنده موظف به ثبت سفارش جدید با وزن درست می باشد. امکان تغییر و ویرایش وزن مرسوله وجود ندارد.

همچنین اگر گزینه مربوطه به “دسترسی به پرینتر” ، “خیر” انتخاب شده باشد فرستنده موظف است شماره سفارش و اطلاعات فرستنده و گیرنده را روی مرسوله یادداشت نماید.

و تب آخر، تب “توضیحات سفارش” می باشد که شامل اطلاعات مربوط به تغییرات ایجاد شده در سفارش، اطلاعات مربوط به کد رهگیری تولید شده، و یک قسمت برای اضافه کردن توضیحات، می باشد.

همچنین با استفاده از گزینه “فاکتور PDF” و “فاکتور PDF 58mm”  فاکتور مربوط به سفارش را دانلود کرد. و از گزینه “حذف” به هیچ وجه استفاده ننمایید.

بخش “محموله”

در بخش “محموله” مرسوله جهت جمع آوری باید به یک جمع آوری اختصاص داده شود و ناظر هر استان یا منطقه با وارد کردن شماره جمع آور، و ارسال پیامک حاوی اطلاعات سفارش اعم از: وزن، اطلاعات فرستنده و آدرس، جمع آوری را به جمع آور اطلاع خواهد داد. این پیام از طریق سایت برای جمع آور ارسال می شود. این بخش دارای تب های مختلفی است و به محض ورود اطلاعات لازم، سفارش از تب اول به تب دوم، سپس تب سوم و الی آخر منتقل می شوند. تب های این بخش: تب “ارجاع به پستچی(هماهنگ نشده)” جهت نمایش سفارشهایی است که برای جمع آوری هنوز به هیچ جمع آوری ارجاع داده نشده اند، “تیک جمع آوری(جمع آوری نشده)” شامل سفارشهایی است که دارای شماره جمع آور هستند ولی ناظر هنوز تاریخی جهت جمع آوری سفارش ثبت نکرده، “ارسال نشده” سفارش هایی هستند که دارای تاریخ جمع آوری بوده ولی هنوز تاریخ ارسال آنها در سامانه ثبت نشده، “تحویل نشده” سفارش های ارسال شده ای هستند که فیلد مخصوص به تحویل مرسوله به گیرنده خالی است، در تب “تمام سفارشات” هم همه سفارشها با هر وضعیتی (ارسال شده یا ارسال نشده، دارای تاریخ جمع آوری یا بدون تاریخ جمع 

آوری) در بخش “محموله” قابل پیگیری هستند، همچنین در این تب سفارش های بدون تاریخ جمع آوری با رنگ نارنجی، سفارش های بدون تاریخ ارسال با رنگ قرمز و سفارش هایی که هم تاریخ جمع آوری و ارسال آنها ثبت شده با رنگ سفید قابل پیگیری می باشند.

این بخش نیز مانند بخش “درخواست ها” دارای نمای درختی، جهت تفکیک تعداد و نوع سفارشات هر استان و منطقه می باشد. که در قسمت “نمای کلی از محموله ها” با زدن علامت “+” می توان تعداد مسیرها و سفارشات ثبت شده از هر اکانت را مشاهده و پیگیری نمود.

به تصویر زیر دقت کنید:

همان طور که در نمای درختی تصویر بالا میبینید استان ها و مناطقی که دارای مرسوله به پستچی ارجاع نشده هستند به ترتیب قابل دسترسی و پیگیری هستند.  با زدن دکمه “+” مربوط به استان تهران لیست مناطق دارای مرسوله و نوع سفارش ثبت شده (سرویس سفارشی، پیشتاز یا…)  و همچنین تعداد مسیرها مشخص می شود. در تصویر بالا منطقه جنوب غرب   

(13پستی) در تهران از دو اکانت یا دو مشتری یا دو مسیر دارای 11 مرسوله سرویس سفارشی و 9مرسوله سرویس پیشتاز می باشد. که با توجه به داشتن تعداد مرسولات تعیین اینکه جمع آوری با خودرو انجام شود یا موتورسیکلت به راحتی قابل تشخیص است.

همچنین جهت ارسال پیامک برای جمع آوری مرسوله هم می توان از تب “ارجاع به پستچی(هماهنگ نشده)” با باز کردن سفارشات هر استان یا منطقه و استفاده از علامت کنار هر سفارش، با وارد کردن شماره جمع آور، مورد را به اطلاع جمع آور رساند

 در قسمت “نمای کلی از محموله” با زدن دکمه “-” نمای درختی بسته می شود و کمی پایین تر با زدن دکمه “+” در قسمت “محموله” هم می توان با استفاده از فیلترهای موجود می توان به یک سفارش خاص یا تمام سفارشات پیش کرایه یک استان  یا منطقه دسترسی داشت.

در این بخش ستون “تاریخ هماهنگی” همان تاریخ “ارجاع به پست” یک سفارش است که در بخش “درخواست ها” انجام می شود. بعد از جمع آوری مرسولات توسط فعال پستی، ناظر موظف است در سامانه جمع آوری مرسولات را از طریق بخش “محموله” اعلام نماید. به این شکل که به محض جمع آوری هر کدام از مرسولات،ناظر باید با زدن دکمه سبز رنگ با عنوان “ثبت تاریخ جمع آوری برای محموله پستی”، جمع آوری مرسوله از گیرنده را ثبت نماید. که با زدن این دکمه تاریخ و ساعت جمع آوری در ستون “تاریخ جمع آوری” قرار خواهد گرفت.  تاریخ مربوطه به ارسال مرسوله در ستون “تاریخ ارسال”  به محض شروع پروسه ارسال و خوانش بارکد در واحد تجزیه مبادله و تاریخ مربوط به تحویل مرسوله در ستون “تاریخ تحویل” به محض تحویل بسته به گیرنده هم به صورت دستی با زدن دکمه آبی رنگ با عنوان “به روز رسانی” در قسمت مربوط به هر کد رهگیری و هم به صورت اتوماتیک ثبت خواهند شد و فیلد “مامور جمع آور” نیز شامل شماره تماس جمع آور که توسط ناظر وارد شده می باشد. چنانچه بسته ای ارسال شده و یا حتی به گیرنده تحویل داده شده باشد و اطلاعات ارسال و تحویل آن به صورت اتوماتیک یا به صورت دستی در ستون های مربوط قرار نگیرد، می توان با انتخاب کد رهگیری مورد نظر و سپس استفاده از دکمه های بالای بخش “محموله” با رنگ آبی و عنوان “تنظیم به عنوان ارسال شده (موارد انتخاب شده)”، تاریخ ارسال و دکمه سبز رنگ با عنوان “تنظیم به عنوان تحویل شده (موارد انتخاب شده)”، تاریخ تحویل را برای سفارش ثبت کرد. 

برای پرینت فاکتور سفارش در این بخش نیز باید از دکمه “مشاهده” در ردیف هر کد رهگیری و سپس گزینه “چاپ برگه 

بسته بندی” استفاده کرد و با کلیک مجدد بر روی شماره سفارش می توان مستقیم وارد جزئیات سفارش شد .

ناظرین پستی باید برای مرسولاتی که در هر روز جهت جمع آوری ارجاع به پست می شوند تا قبل از ساعت 16 همان روز تاریخ جمع آوری را ثبت نماید و مرسوله جمع آوری شده باید تا قبل از ساعت 16 همان روز نیز ارسال شود، در غیر این صورت برای ناظر منطقه یا استان تاخیر در جمع آوری یا ارسال ثبت خواهد شد. پس برای ثبت تاریخ جمع آوری ناظر  باید به تب 

دوم بخش محموله تب “تیک جمع آوری(جمع آوری نشده)” مراجعه کند و با زدن دکمه سبز رنگ کنار هر سفارش تاریخ و ساعت جمع آوری را ثبت نماید. در این قسمت نیز با دکمه آبی رنگ وضعیت مرسوله را به روز رسانی نمود و برای دکمه “مشاهده”  نیز جهت پرینت فاکتور سفارش در دسترس قرار دارد.

در تب های “ارسال نشده” و “تحویل نشده” نیز می توان سفارشاتی که هنوز ارسال و یا تحویل گیرنده نشده اند را هم از طریق نمای درختی و هم از طریق فیلترهای موجود پیگیری نمود.

برای یافتن شماره سفارش یک مرسوله یا داشتن کد رهگیری و وارد کردن آن در قسمت “کد رهگیری” می توان به شماره سفارش و سایر جزئیات یک سفارش دسترسی داشت.

سفارشات پس کرایه و COD را نیز می توان در “محموله پس کرایه” بررسی کرد. این قسمت هم دارای فیلترهای مختلف برای یافتن یک سفارش خاص یا مشاهده کل سفارشات یک منطقه یا استان می باشد.

در این بخش می توان با استفاده از آدرس ایمیل، نام کاربری، نام یا نام خانوادگی و… به اکانت مشتری دسترسی پیدا کرد. با داشتن نام کاربری یک اکانت که همان شماره موبایل مشتری می باشد، می توان با زدن دکمه “ویرایش” جزئیات اکانت را بررسی کرد یا دسترسی های لازم را به یک اکانت داد.

برای مثال اگر یک مشتری پسورد اکانت خود را فراموش کرده بود، با وارد کردن نام کاربری و استفاده از دکمه “ویرایش” می توان پسورد جدیدی برای اکانت تعریف کرد و در اختیار مشتری قرار داد. یا برای ایجاد دسترسی بیشتر برای یک اکانت نیز با داشتن نام کاربری و ورود به جزئیات اکانت می توان نقش یا دسترسی های لازم را تعریف کرد.

دقت داشته باشید برای اینکه یک مشتری بتواند از سرویس پس کرایه استفاده کند باید دسترسی استفاده از این سرویس برای اکانت مشتری در بخش “نقش های مشتری” تعریف شود.

دکمه بازگشت به بالا