اخبارفناوری

دنیای لجستیک و آخرین تغییرات آن

تکنولوژی به یکی از زیرساخت‌های اصلی برای تسهیل همه فرآیندهای زندگی روزمره در دنیا بدل شده است، با افزایش سهم بازار تجارت‌الکترونیک و افزایش علاقه مردم به استفاده از خدمات آنلاین، تکنولوژی به همه عرصه‌ها ورود یافته است.اما باید دید چه مسیری برای توسعه زیرساخت لجستیک در حوزه تکنولوژی ساخته شده است. این مسیر به همه پتانسیل‌های موجود در حوزه تکنولوژی که می‌تواند به تحول در دنیای لجستیک بیانجامد، کمک می‌کند.

دنیای لجستیک

تکنولوژی بلاکچین

تکنولوژی نوظهور بلاکچین شرکت‌های لجستیک را قادر می‌کند تا از محدودیت‌های فعلی برای عقد قرارداد با تامین‌کنندگان مختلف راحت شوند. این تکنولوژی در آینده می‌تواند امکانی را برای همه ذی‌نفعان دنیای لجستیک مثل کارخانه‌ها، انبارها، تامین‌کنندگان، مشتریان و حتی ممیزان و هرکسی که در جریان شفاف‌سازی فرآیند سیستم‌ها و ثبت معاملات و مدارک درگیر است، را فراهم کند. این تکنولوژی می‌تواند کارایی و شفافیت را در زنجیره تامین افزایش دهد و روی همه بخش‌های صنعت از جمله انبارداری و پست طی سال‌های آینده تاثیر بگذارد.

دیجیتالی شدن دنیای لجستیک

دیجیتالیزم تقریبا به همه صنایع در جهان شکل جدیدی بخشیده است و لجستیک هم از این قاعده مستثنی نیست. افزایش سواد دیجیتالی و آگاهی مصرف‌کنندگان نسبت به مزایای پلتفرم‌های مختلف آنلاین برای شخصی‌سازی انتخاب‌های مختلف در فرآیند خرید؛ باعث شده است تا همه بازیگران و ذی‌نفعان دنیای لجستیک انتظار داشته باشند تا با امکانی که دنیای دیجیتال در اختیارشان قرار می‌دهد کارایی را افزایش دهند. البته در پی این افزایش کارایی انتظار می‌رود که درآمدها نیز افزایش پیدا کنند و کاهش هزینه‌های جاری در زنجیره تولید را به همراه داشته باشد.

ظهورPL3ها و PL5ها

PL5 یک ارائه دهندI تدارکاتی است که تقاضای مشتریان خود را معمولاً به صورت انبوه به اینترنت متصل می کند تا میزان حمل و نقل را کاهش دهد. تدارکات شخص ثالث (PL3)، نیز برون سپاری بخشی از (یا تمام) زنجیره تامین و عملیات تدارکات(لوجستیک) به شرکت دیگری است.

برون‌سپاری به‌عنوان شیوه‌ای موثرمنجر به کاهش هزینه‌ها و البته سرعت‌بخشی به پروسه تحویل کالا به مقصد خواهد شد. بنابراین لازم است تا همه بازیگران این صنعت ازکالاهای قابل ارسال تا انبارداری و بیمه جابجایی در یک حلقه منسجم قرار گیرند. یکی ازPL5ها در این عرصه که نقش مهمی را در لجستیک به‌عهده خواهد داشت، تجارت‌الکترونیک است که می‌تواند بخشی از حجم این تبادلات را بر عهده بگیرد.

کارآمدی در ارسال بسته‌ها

با رشد و گسترش فروشگاه‌های اینترنتی،طراحی یک سیستم ارسال سفارش کارآمد به بزرگترین چالش صنعت تجارت‌الکترونیک تبدیل شده است. چرا که ارسال به‌موقع و ارزان به یک امتیاز برای رقابت تبدیل شده است. تحویل به روز سفارش‌ها به یک هدف برای فروشگاه‌های اینترنتی تبدیل شده است به ویژه برای پلتفرم‌هایی که موادغذایی، نوشیدنی یا دارو را به مشتریان ارائه می‌کنند.

در این میان بازارهای نوظهوری برای ایجاد ارتباط میان تقاضا در فضای آنلاین با زیرساخت‌های مختلف در دنیای لجستیک شکل گرفته‌اند که قصد دارند این ارتباط را تسهیل کنند که از جمله می‌توان به شرکت پستکس در ایران اشاره کرد.

نقش پهپادها و عینک‌های هوشمند در دنیای لجستیک

استفاده از پهپادها و عینک‌های هوشمند در صنعت لجستیک می‌تواند انقلاب بزرگی در دنیای لجستیک باشد. این تحول می‌تواند رشد اقتصادی به همراه داشته باشد و بخش عظیمی از وسایل نقلیه که برای جابجایی کالاها استفاده می‌شوند را از دور خارج کند و البته نقش‌های متعدد را در زنجیره لجستیک اضافه یا حذف کند. ورود پهپادها می‌تواند سرعت ارسال کالاها را به یک روز تقلیل دهد و پروسه تحویل را آسان‌تر کند و عینک‌های هوشمند می‌تواند به فرآیند تشخیص چهره برای تحویل های بدون خطا و تحویل های شخصی مورد استفاده قرار گیرند. ورود عینک های هوشمند یکپارچه با AI باعث افزایش بهره وری عملیاتی لجستیک، سرعت و آسانی ارسال بسته‌ها از نقطه مبدا تا مقصد می‌شود.

چت‌بات و ربات‌های مشارکت‌کننده

استفاده از چت‌بات‌های صوتی برای تعامل همه کاربران در همه مراحل لجستیک از خرید، گرفته تا سفارش‌دادن، ارسال و همه اموری که به عهده بازیگران مختلف در بخش تامین زنجیره لجستیک انتظار می‌رود، استفاده می‌شود. حضور روبات‌های لجستیکی که در نقش‌های مختلفی مثل بسته‌بندی، دسته‌بندی و چیدن در انبار داری حضور دارند به پیوند صنعت روباتیک و لجستیک منجر شده است. صنعت روباتیک به تامین‌کنندگان لجستیک و پلتفرم‌های تجارت‌الکترونیک کمک می‌کند تا نیازهایشان را از این طریق تامین کنند

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا