اخبار

حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی، به دسته های مختلفی در مقیاس های بین المللی و داخلی تقسیم می شود. لازم به ذکر است که با وضعیت کنونی، حمل و نقل جاده ای  از مزایایی برخوردار است که یکی از آنها نیاز به سرمایه ی کمتر می باشد . همچنین این خدمات می توانند به صورت درب تا درب، باشند که به این معنی است که حمل کالا و محموله بصورت درب به درب و یا از انبار به انبار انجام میگیرد.کسب و کار های حمل و نقل بین المللی، به صورت زمینی عموماً برای حمل و نقل کالا های داغ بازار، توسط تجار و شرکت های مختلف ؛با سرویس های متفاوتی انجام می شود.این کالاها می توانند  موارد خوراکی مثل چای ، چای سبز ، قهوه ، خوراکی های ارگانیک ،گوشت و مرغ ، تخم مرغ ،میوه و سبزیجات وغیره را شامل شوند . بعضی از این کالاها، به حمل و نقل تخصصی تری نسبت به بقیه نیازمند هستند .برای مثال برای حمل و نقل و جابجایی گوشت و مرغ، به کامیون های مجهز به کابین یخچالی نیاز است.

کالاهای دیگری که می توان برای تجارت از آن ها استفاده کرد، عبارتند از : لامپ های کم مصرف LED و چراغ های خواب ، دارو و کتاب ، وسایل آرایشی و بهداشتی ، وسایل شستشو و نظافت مانند تاید ،مواد اولیه ، طی ، دستمال آشپزخانه و …

سرعت و دقت در این کار، نقش مهمی در کیفیت حمل کالا دارد . وضعیت جاده ها ،وضعیت جوی آب و هوا ، حوادث و تصادفات جاده ای ، در سرعت و دقت این کسب و کار ،نقش کلیدی دارند .

از مشکلاتی که در این روش وجود دارند میتوان به فقدان سازماندهی درست و عدم نظم دهی مناسب، اشاره کرد ،که می توانند موجب غیراتکا بودن، و یا حتی از دست رفتن سرمایه گذاری شوند .همچنین در فواصل طولانی راه، مخصوصا در کشوری مانند ایران ،که فاصله ی زیادی بین شهرها و استان ها ی آن وجود دارد را می توان از مشکلات دیگر این شیوه نام برد .

شیوه ی حمل زمینی کالا ، به وسیله کامیون ها و تریلی های کفی و چادری، با استفاده از ناوگان زمینی، یا  حمل به وسیله ناوگان ریلی ، امری کاملا رایج و مرسوم است، سالیان دراز است که عمده محموله های کشورمان، از مبدا ترکیه و اروپا ، به مقصد عراق و افغانستان و کشور های CIS از این روش استفاده می کنند. از مزایای این روش میتوان به عدم نیاز به تخلیه و بارگیری مجزا در بندرها، و یا تخلیه و بارگیری به وسیله ی جرثقیل های بندر و خطرات ناشی از طوفان و باران ها در حمل دریایی نام برد. البته در این روش حمل ،معمولا زمان بسیار کمتر از حمل دریایی خواهد بود! دسترسی برای حمل و نقل دریایی به همه نقاط در دسترس و مقدور نیست ،بسیاری از کشور ها،  هیچ راهی به مرز های آبی ندارند، و یا اگر هم دارند مسیر آبی مستلزم دور زدن به دور دنیاست. حمل زمینی راه حل مناسب و امنی، برای اکثر محمولات می باشد؛ ارزش کالاها در این روش از حمل دریایی بالاتر، و کرایه ی حمل های این روش ،نیز بالاتر است. این روش حمل در حالت تریلری خود، به صورت( FTL  وLTL  ) یا خرده بار می باشد،  که در این حالات زمان حمل افزایش می یابد و محموله باید در انبار فورواردر در مبدا (   COORDINATE) شود.

حمل و نقل زمینی همچنین مواردی همچون: وسایل نقلیه ی حمل و نقل عمومی مانند : اتوبوس ، مترو و تاکسی را نیز شامل می شود . 
ناوگان ساختمان تجارت حمل و نقل بین المللی ، شامل انواع کامیون و تریلی ، کامیونت، ماشین سنگین ، کامیون ، اتوبوس و مینی بوس   در سایز و ابعاد و اندازه های  مختلف  می باشد . حمل و نقل داخلی یعنی حمل کالا در محدوده ی  یک کشور، و حمل و نقل بین المللی به معنای حمل کالا و بار به جاها و مکانهایی در خارج کشور مبداء می باشد .همچنین منابع خرید و فروش ماشین آلات سنگین و سبک در حوزه ی ساختمان حرفه ی حمل و نقل بین المللی ، قرار می گیرند .

ترخیص کالا یا ترخیص قطعی کالا به زبان انگلیسی(Release) به اقدامی گفته می شود، که در طی آن اداره ی گمرک اجازه می دهد، تا کالای مورد نظر ترخیص داده شود و از اداره ی گمرک خارج شود.بدیهی است که پس از خروج کالا از اماکن گمرکی، کالا از نظارت اداره ی گمرک خارج می شود.همانطور که می دانید، ترخیص کالای وارداتی به دلیل پیچیدگی، معمولا توسط فردی به جز صاحبان کالا انجام می شود، که اصطلاحا به آنها ترخیص کار گفته می شود. در تمامی مراحل، این ترخیص کار است که نسبت به ارائه ی مدارک کالا از جمله: بیمه، بارنامه، فاکتور،گواهی مبدا، ترخیصیه کالا، و همچنین مدارک صاحبان کالا را که شامل: کارت بازرگانی و کارت ملی می شود ارائه می دهد. چنانچه قصد ورود کالای خاصی را به کشور دارید ، که منوط به اجازه یا پروانه، از سازمان خاصی می باشد ، باید حتما آن اجازه نامه ضمیمه ی اسناد شود.چگونگی تنظیم اظهارنامه و اسنادی که باید ضمیمه ی پرونده کالای شما جهت ترخیص از گمرک شوند، بسیار فرآیند پیچیده و مشکلی است که تنها کارشناسان و مشاوران بازرگانی، قادر به انجام آن می باشند.

حمل و نقل زمینی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود . ساختمان حرفه ی حمل و نقل زمینی، با توجه به نوع کالا ، مقیاس کالا ، فاصله مبداء تا مقصد، و داخلی بودن یا برون مرزی بودن آن متفاوت می باشد.

نوشته شده توسط فاطمه اسدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا