اخبار

افزایش استفاده از ربات ها در لجستیک

در عصر جدید و دنیای امروزی ،رباتها جایگاه خود را در حوزه های مختلفی ازجمله حمل و نقل، پیدا کرده اند و به عنوان قسمتی جدایی ناپذیر، از سیستمهای اتوماسیون صنعتی، مدرن شده اند و  بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از رباتها ، مزایای زیادی به دنبال دارد. ازجمله سبب افزایش بهره وری، ایمنی، کارایی و بازدهی و سرعت بالا در عملیات حمل بار، شده است. در صنعت لجستیک،و بخصوص، درعملیات لجستیک مربوط به حوزه ی تجارت الکترونیکی، نیز شاهدهستیم، که شرکت های بزرگ فعال در این حوزه به سمت استفاده از ربات ها روی آورده اند و سرعت عملیات خود را بهبود بخشیده اند. افزایش استفاده از ربات ها، از طرفی، باعث کاهش بعضی فرصت های شغلی برای انسان ها شده است ، اما از طرف دیگر، گسترش تجارت الکترونیکی، باعث به وجود آمدن شغل هایی ، مثلا برداشت و بسته بندی کالاهای سفارشی و موارد دیگری شده است، که نیاز به افراد بیشتر، برای انجام آن ها است. طبق گزارشات بدست آمده، در ۱۰ سال آینده، حدود ۲۵ میلیون شغل، با ورود ربات ها ،و اتوماسیون سازی، از بین می‌روند و در عوض، تکنولوژی های جدید ، در حدود ۱۵ میلیون شغل جدید، ایجاد خواهد کرد.

آمازون، پیشرو در استفاده از ربات ها در انبارداری

 از زمانی که ،شرکت آمازون، سیستم رباتیک کیوا (Kiva Systems) را ،در سال ۲۰۱۲ خریداری کرد، بهبود زیادی در سیستم انبارداری این شرکت ایجاد شد.کیوا سیستم ، نام یک شرکت است که در زمینه ی ساخت ربات فعالیت داشت، و شرکت آمازون ،آن را در سال ۲۰۱۲ خرید. در حقیقت می‌توان گفت، این شرکت آمازون بود که باعث گسترش بیشتر ربات ها در انبار های کشور آمریکا شد. خریداری شرکتکیواتوسط آمازون، باعث ایجاد رقابت، بین سازندگان ربات، و شرکت های باربری گردید. برای مثال، می‌توان به ( Quiet Logistic)اشاره کرد. Quiet Logistics یک شرکت است که در زمینه ی لجستیک وحمل و نقل و فعالیت های فیزیکی، در زنجیره ی تامین، به خصوص برای خرده فروشان اینترنتی ،فعالیت می‌کند. این شرکت از ربات های شرکتکیوا سیستم ، در فعالیت های خود استفاده می‌نمود. پس از این که شرکت آمازون، شرکت کیوا، را در سال ۲۰۱۲ خریداری کرد، شرکت Quiet  عده ای از متخصصان، و دانش پژوهان را استخدام کرد ،تا اینکه در سال ۲۰۱۵ شرکتی به نام( Locus Robotics)را ایجاد کرد، که در زمینه ی رباتیک فعالیت می‌کند. سال گذشته شرکت لوکوس، ربات های انبار خود را که به نام LocusBot معروفند، معرفی کرد و از همان ابتدا ،برای تجارت خود استفاده کرد. و سپس به سایر شرکت هایی که در زمینه حمل و نقل و انبارداری فعالیت دارند «انتقال کالاها از انبار به سمت مراکز مورد نظر»، فروخت. اکنون شرکت لوکوس موقعیت بسیار خوبی بدست آوره است، به طوری که در حال فروختن ربات های خود ،به شرکت( DHL Worldwide Express )است که این شرکت ،بزرگ ترین شرکت حمل و نقل طرف سوم در جهان (third-party logistics) است.

شرکت DHL  هم اکنون ،در حال استفاده از این ربات ها در حمل و نقل «لجستیک» خود می‌باشد. نحوه انجام کارهای حمل  نقلی با ربات ها در این شرکت، به این صورت است که نرم افزارهایی را که شرکت لوکوس طراحی کرده است، یک ربات ،به سمت قفسه ای که کالای مورد نظر در آن قرار دارد، هدایت می‌کند. یک نیروی انسانی  هم که در آن قسمت وجود دارد، به سمت ربات رفته و کالاهای مورد نظر را برداشته و درون ربات قرار می‌دهد. در واقع در این نوع سیستم، ربات ها اکثر کارهای مربوط به حمل و نقل و انبارداری را انجام می‌دهند و نیروی انسانی مورد نظر فقط ، در یک محدوده ی خاص حضور دارد، و نیازی به وجود افراد در مناطق بسیار زیاد، نیست.

مدیر اجرایی شرکت لوکوس بیان می‌کند که در ابتدا، تلاش بر این بود ، که جایگزینی کامل نیروی انسانی با ربات ها انجام پذیرد؛ در حال حاضر شاهد همکاری موفقیت آمیز ربات ها ،با انسان ها هستیم.

شرکت لوکوس تنها شرکتی نیست، که در زمینه تولید ربات ها به این منظور، فعالیت می کند، و باعث ایجاد یک نوع رقابت گردیده است شرکت آمازون نیز با خرید شرکت ربات سازی کیوا ،باعث تشدید رقابت بین ربات سازان و شرکت های فعال، در زمینه حمل و نقل و انبارداری در سراسر کشور آمریکا شده است. این رقابت باعث شده که غول تجارت الکترونیک با سرعت بیشتری، بزرگ شود. امروزه شرکت های زیادی در آمریکا ،در حال فعالیت گسترده، در زمینه ساخت ربات هستند و ربات های زیادی را در انبارهای خود جای گذاری کرده اند. و با این کار، جابجا شدن نیروی انسانی را تا حد بسیارزیادی کاهش داده اند. برای چندین دهه، روال کار به این صورت بود که، کالاها توسط نیروی انسانی تماما جا به جا می‌شده اند، تا به دست خرده فروشها برسند. اما اکنون هماهنگی و همکاری بین ربات ها و انسان ها به وجود آمده و کارها را ساده تر از قبل کرده است.

مزیت استفاده از ربات ها در لجستیک

 در نهایت، باید در مزیت های  استفاده از ربات ها، در انبارداری و حمل و نقل اشاره کرد ،که شرکت های حمل و نقل و لجستیک، با کمبود منابع انسانی، بخصوص در ساعات اوج سفارشات اینترنتی، رو به رو هستنند. کاربرد ربات ها ،به منظور کاهش مشکلات این شرکت ها کمک بسیارزیادی کرده است و همچنین کارهای منابع انسانی را، از سمت فیزیکی بودن و دشواریهایش، بیشتر به سمت فکری بودن و با بارِ فیزیکی کمتری پیش برده است. افرادی که در قسمت برداشت کالا، برای سفارشات مشتری کار می‌کنند، اغلب از تغییرات ناگهانی در میزان سفارشات، و در نتیجه کم و زیاد شدن حجم کاری، در مواقع مختلف، شکایت دارند. ربات ها به کاهش این نوسانات و حجم کاری و پیوسته تر کردن این جریان ها کمک شایانی کرده اند.

نوشته شده توسط : فاطمه اسدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا