top

زنجیره تامین و روندهای برتر فناوری آن در سال 2021

حدود 38 درصد از رهبران زنجیره تامین در جهان، نگران آن هستند که زنجیره تامین پیاده سازی شده توسط آنها، موقعیت مناسب و آمادگی لازم را برای مقابله و مواجهه با چالش های پیش روی صنعت حمل و نقل و پست در دو سال آینده ندارند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی گارتنر در سال 2021 با موضوع روند فناوری های زنجیره تامین، ایجاد انعطاف پذیری عملیاتی از طریق نوآوری های تحول آفرین و پذیرش فناوری‌های نوآورانه، بخش مهمی از مدیریت زنجیره تامین در راستای برآورده ساختن خواسته‌های مشتریان در سال‌های آتی خواهد بود. پژوهش یاد شده، هشت روند فناوری تحول آفرین را برای زنجیره تامین در سال 2021  معرفی کرده است که در ادامه به اختصار به این روندها خواهیم پرداخت.

زنجیره تامین

هایپر اتوماسیون

ویژگی هایپراتوماسیون برای سومین سال متوالی در فهرست گرایش های فناوری گارتنر قرار گرفته است. گاهی اوقات به عنوان “اتوماسیون فرآیند دیجیتال” یا “اتوماسیون فرآیند هوشمند” نیز شناخته می‌شود. Hyper automation کاربرد فناوری‌هایی از جمله اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) ، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML) و فرآیند­کاوی (Process mining) را برای خودکارسازی عملیات و وظایفی که زمانی به هوش انسانی نیاز داشتند را توصیف می‌کند. با ترکیب تصمیم گیری یا قضاوت انسانی و فنآوری اتوماسیون، می‌توان بر محدودیت‌های ابزارهای اتوماسیون صرف غلبه نموده و به هدف نهایی یک زنجیره تامین مستقل نزدیک‌تر شد.

زوج یا دوگانه زنجیره تامین دیجیتال  Digital Supply Chain Twin (DSCT)

یک مدل شبیه‌سازی دیجیتالی دقیق است که از داده‌های بلادرنگ برای ارائه نمایی کلی از عملکرد درونی زنجیره تامین واقعی سازمان استفاده می‌کند. یکپارچه سازی با سیستم های موجود از طریق یکDSCT ، متخصصان را قادر می سازد تا عملکرد زنجیره تامین خود را بهتر درک کنند، تصمیمات آگاهانه بگیرند، رویدادهای آینده را پیش بینی کنند، فرآیندهای طراحی شده را آزمایش کنند و در نهایت فرآیندها را بهینه نمایند. یک DSCT می تواند با بهبود شفافیت و کارایی، کنترل بهتر کیفیت، کاهش خطرات و ارتقای پایداری، در زمان، منابع و هزینه ها صرفه جویی ایجاد نماید.

تجربه و برنامه های کاربردی همه جانبه و فراگیر

فنآوری‌های تجربه فراگیر شامل هر آن چیزی است که به کاربر اجازه می‌دهد یک واقعیت جدید یا افزوده (AR) را تجربه کرده و با آن تعامل داشته باشد. این فناوری ها شامل نمایشگرهای روی سر (HMD)، پوشیدنی‌ها، عینک‌های هوشمند، هوش مصنوعی و فناوری 5G می‌شود. برنامه های کاربردی همه جانبه، مزایای بسیاری را در صنعت پست و لجستیک خرده فروشی فراهم می کند. به عنوان مثال،AR  می تواند اطلاعات بلادرنگی در مورد خرابی ماشین آلات و مشکلات تعمیر و نگهداری ارائه دهد، هشدارهای ایمنی را صادر کند و در یک محیط امن و کنترل شده به کارکنان آموزش دهد.

Edge Ecosystems

اکوسیستم های لبه از هر دو برنامه محاسبات لبه (Edge Computing) و پردازش داده های لبه (edge data processing) تشکیل شده اند. این اکوسیستم‌ها می‌توانند نحوه پردازش داده‌ها را متحول نموده و محاسبات و ذخیره داده‌ها را تا حد ممکن به نقطه عمل یا وقوع نزدیک نمایند. برای متخصصان زنجیره تامین، این فناوری می تواند دسترسی و دید به زنجیره تامین را افزایش داده، تجزیه و تحلیل عمیق داده ها را امکان پذیر نموده و زمان پاسخگویی و تصمیم گیری سریع­تر را تسهیل کند.

فناوری های حوزه امنیت سایبری زنجیره تامین

زنجیره‌های تأمین پیچیده و دیجیتال شده در ابعاد جهانی، نیازمند فناوری‌های پیچیده‌ای برای محافظت در برابر دستکاری­ها و حملات سایبری است. حملات سایبری به زنجیره تامین که غالباً به دنبال آسیب رساندن به یک سازمان یا کسب و کار طراحی می گردند، روز به روز در حال افزایش است. به عنوان مثال، در سال 2019، تعداد حملات زنجیره تامین 78 درصد افزایش یافته است. از آنجایی که سازمان‌ها به دنبال زنجیره‌های تامین دیجیتالی هستند، گارتنر پیش‌بینی می‌کند که موجی از راه‌حل‌های فناوری مقیاس‌پذیر جدید که برای مبارزه با حملات سایبری طراحی شده‌اند، نیاز خواهد بود.

حاکمیت اجتماعی محیطی (ESG)

سرمایه‌گذاری زیست ‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) به سرمایه‌گذاری در سازمان‌هایی اطلاق می‌شود که امتیاز بالایی در عملکرد زیست‌ محیطی، تأثیرات اجتماعی و مسائل حاکمیتی دارند. رهبران زنجیره تامین نقش مهمی در تضمین این نوع سرمایه گذاری­ها دارند. فناوری‌های نوظهور می‌توانند به متخصصان کمک کنند تا فعالیت‌های زنجیره تأمین و ریسک‌های ESG خود را بهتر مدیریت و نظارت کنند، چه ردیابی منشأ محصولات و اجزای سازنده برای ایجاد یک زنجیره تأمین اخلاقی بوده، چه تأیید همسویی فعالیت‌های زنجیره تأمین با اهداف تغییر فرهنگ سازمانی باشد. انتظار می‌رود که سازمان‌ها در سال‌های آتی نه تنها برای تضمین سرمایه‌گذاری‌های ESG، بلکه برای بهبود تصویر برند خود و افزایش وفاداری مشتریان و کارکنان، سرمایه‌گذاری زیادی روی این نوع فناوری‌ها انجام دهند.

هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل جاسازی شده (Embedded AI and Analytics)

مثل همه حوزه های اجرایی، برای متخصصان زنجیره تامین و تولید، هوش مصنوعی می­تواند امکان تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌ شده تجهیزات فنی و اجرایی را فراهم می نماید و امکان تحلیل های عمیق داده ها را به وجود ­آورد.

هوش داده های افزوده شده (Augmented Data Intelligence)

هوش داده‌ افزوده از یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌ کننده برای انجام پردازش داده‌های پیشرفته استفاده می‌کند و می تواند با ارائه اطلاعات دقیق، به متخصصان مدیریت زنجیره تامین در زمینه اتخاذ تصمیمات آگاهانه و هوشمندانه کمک های موثری ارائه نماید. یکی از مزایای کلیدی هوش داده های افزوده، ترکیب نقاط قوت انسان و ماشین است. در حالی که هوش مصنوعی، صرفاً ماشین‌ها و ربات‌ها را می‌بیند که کار انسان‌ها را انجام می‌دهند، هوش افزوده شده برای کمک به کارگر انسانی طراحی شده است. سازمان‌ها اغلب برای پردازش حجم عظیمی از داده‌های در اختیار خود تلاش می‌کنند، اما “هوش داده‌های افزوده” می‌تواند به تبدیل این اطلاعات به بینش‌های عملی کمک کند.

دورنمایی که از این روندهای در حال شکل گیری و احتمالاً فناوری­ها و روندهای مختلف دیگر ملاحظه می­شود، حاکی از اتفاقات و تغییرات شگرفی است که خیلی زود، مسیر فرآیندها و روال­های کسب و کاری را متحول خواهد ساخت.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام
    ممنون از مطالب جالب و بروز پستکس
    امیدواریم در کشور عزيزمان ایران هم شاهد رویکرد علمی و دانش محور در همه ی زمینه ها مخصوصا صنعت پست باشیم.
    منتظر مطالب جدید پستکس مگ هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا