اخبار

ترخیص کالا

ترخیص کالا و یا ترخیص،  یک فرایند است که توسط ترخیص کار،  به عنوان نماینده ی قانونی صاحب کالا ، در گمرک جهت صادرات و یا واردات کالا صورت می گیرد،  و در طی آن کالا پس از انجام تشریفات گمرکی ،  از گمرکی خارج می شود.

در زمینه ی امور گمرکی و ترخیص کالا ، توانایی شرکت در همکاری با تمام گمرکات کشور ، کامل کردن مراحل اسنادی و. اداری شامل :  تهیه پیش فاکتور  ، لیست بسته بندی, فاکتور فروش،گواهی مبدأ، ثبت سفارش و گرفتن مجوز های لازم ،مثل گواهی بهداشت و گواهی استاندارد وهمچنین تمامی مراحل قابل اجرا ،  شامل صدور پروانه ی ترخیص و یا ترانزیت ، ارزیابی کالا و سایر خدمات ویژه ی دیگر مورد برّرسی و اهمّیت قرار می گیرد .

فعّالیت های متنوعی به صورت دریافت مجوز، یا انجام فیزیکی مراحل برای مشتریان، وجود دارد که هر کدام می توانند سیر قانونی خود را طی نمایند.

یكی از مهمترین دغدغه های بازرگانان و تجّار ، ترخیص سریع و بدون دردسر جنس ها و كالاهایشان از گمرك می باشد.

ترخیص كالا در ایران به مفهوم آماده سازی و ارائه ی اسناد و مداركی از جمله مجوّز های لازم جهت ترخیص كالا می باشد .  ارزش گذاری روی كالا، و استفاده از تعرفه ی صحیح برای قیمت آن ها ، امری تخصّصی است،  كه نیازمند تجربه فراوان می باشد  

حق العمل كار رسمی گمرك ، آمادگی همكاری با بازرگانان ،تاجران و شركت های تولیدی ، صداقت در عملكرد، رعایت انصاف، مسئولیت پذیری  ، سرعت و دقّت و  انجام تعهّدات از موارد رقابتی، برای چنین کسب و کاری  می باشد  .

 ترخیص کار، به شخص یا اشخاصی گفته می شود،  كه در انجام امور و مراحل گمركی ماهر بوده،  و براساس انجام این امور كسب درآمد می كنند. به عبارت دیگر ترخیص كار كسی است كه کارهای مربوط به واردات و صادرات را  انجام می دهد .از طرفی دیگر ، ترخیص كالا به این صورت تعریف می شود: شخصی که ارسال یا دریافت كالا، از طریق مرزهای ورودی یا همان گمركات براساس انجام رویه های گمركی را انجام می دهد .

ترخیص کالا در ایران به مفهوم آماده سازی و ارائه ی  اسناد و مدارکی از جمله مجوّزات لازم، جهت ترخیص کالا می باشد. مجوّزات استاندارد، بهداشت، وزارت ارشاد و کانون پرورشی فکری کودکان، سازمان انرژی اتمی، وزارت ارتباطات و مخابرات، مبارزه با موادّ مخدر، قرنطینه مرزی و قرنطینه نباتی، و هر مجوّز الزامی دیگری،  و البته مجوّز وزارت راه که به تمامی کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل و نقل بین‌المللی خود مبادرت کرده اند، تعلّق می گیرد که خود شامل پرداخت هزینه ی ده درصد کرایه حمل کالا می باشد.

ترخیص کالا همچنین شامل حمل و ارسال کالا به مقصد نهایی درون مرزی نیز می باشد. بسیاری از ترخیص کاران در حوزه هایی مانند: صنایع فلزّی، شیمیایی و ماشین آلات و موادّ اولیه به تخصّص رسیده اند. ترخیص کاران معمولاً در گمرکات بنادر و فرودگاه ها و یا مناطق آزاد،  متمرکز و مستقر می شوند.

تیم خبری پست بار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا