آموزش های کاربردی

حمل و نقل زمینی (مزایا و معایب)

حمل و نقل (Transport) ، وسایل نقلیه گوناگونی را شامل می شود ، قطار، اتومبیل، کامیون، دوچرخه، موتورسیکلت، کشتی، هواپیما و … که اشیا یا افراد را حمل و به مکان دیگر منتقل می‌کنند. حمل و نقل به زیرساخت کشور، یعنی جاده‌ها، راه ‌آهن، فرودگاه، بنادر وابسته است. با توجه به اهمیت موضوع حمل و نقل  در این مقاله به ببرسی حمل و نقل زمینی ، انواع آن و همچنین اهمیت آن را بررسی کنیم.

حمل و نقل زمینی کالا به وسیله تریلی ، قطار ، کامیون ، و دورن شهر ها به وسیله موتور و ماشین سبک انجام میشود .

حمل و نقل داخلی

حمل و نقل داخلی یعنی حمل کالا در محدوده یک کشور. هر کشوری، قوانینی به خصوص در رابطه با حمل و نقل زمینی و جاده‌ای وضع کرده است .مشتریان این نوع حمل و نقل معمولاً بیشتر شرکت‌های بازرگانی و همچنین شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های عمرانی و اشخاص شخصی و دولتی هستند.

بیشتر بخوانید : قوانین حمل و نقل

این افراد برای حمل و نقل مواد خوراکی از قبیل چای و قهوه و مرغ وگوشت و…از این روش استفاده می‌کنند. عده‌ای دیگر برای حمل بارهای تجاری مثل لوازم الکترونیکی، کتاب، مواد آرایشی و بهداشتی و غیره از حمل و نقل زمینی استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب حمل و نقلی زمینی

هزینه این روش نسبت به مدل هوایی و دریایی کمتر است . این نوع از حمل و نقل از مزایایی برخوردار است. برای استفاده از حمل و نقل زمینی، نیازی به سرمایه زیاد نیست و با سرمایه اندک هم می‌توان حمل و نقل را انجام داد. همچنین افراد می‌توانند به صورت درب به درب، به این معنا که کالا را از انبار تحویل گرفته و بارگیری کنند و به انبار مقصد منتقل و تخلیه کنند. ضمن اینکه در این روش، نیازی به تخلیه بار توسط جرثقیل‌های بنادر نیست و خطرات ناشی از طوفان نسبت به سایر روش‌ها، حمل و نقل زمینی را تهدید نمی‌کند. این حمل و نقل، برای اکثر محصولات راه حلی مناسب و مقرون به صرفه است.

این مدل حمل و نقل از معایبی نیز برخوردار است . از مهمترین معایب سرعت حمل بار است . با توجه به وضعیت جاده‌ها و وضعیت آب و هوا و حوادث و تصادفات می‌توان حمل و نقل زمینی را دقیق‌تر بررسی کرد. هرچند با هزینه کم و مناسب، میتوان از این نوع استفاده کرد، اما عدم سازمان‌دهی و عدم نظم می‌تواند موجب از دست رفتن سرمایه‌گذاری شود.

حمل و نقل زمینی

انواع حمل و نقل زمینی

حمل و نقل جاده‌ای

جاده یک مسیر یا راه قابل شناسایی بین دو یا چند مکان است. در مناطق شهری، جاده‌ها از طریق یک شهر یا روستا به هم متصل می‎شوند. رایج‌ترین وسیله نقلیه‌ی جاده‌ای میتون به خودروها ، کامیون و ترلی ، و اتوبوس اشاره کرد . حمل جاده ای افراد با اتوبوس به صرفه‌ترین و کارآمدترین نوع جاده‌ای است و حمل و نقل کالا به صورت زمینی با کامیون تنها نوع جاده‌ای هست.

مزایا و معایب حمل و نقل جاده‌ای

حمل و نقل جاده ای ارزان‌، تغییرپذیر و سریع‌ است. همچنین دارای ظرفیت بالایی برای حمل کالا در مسافت‌های کوتاه دارد. تعمیر و نگهداری یکی از مهم‌ترین معایب سیستم حمل و نقل جاده‌ای است.

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی مسیری است که یک قطار در امداد دو جاده‌ای فولادی موازی حرکت می‌کند که به راه‌آهن معروف است. ریل‌ها عمود بر هم با بتن در یک فاصله ثابت و معین در زمین جاگذاری شده‌اند. نوع پیشرفته‌ی ریل‌های راه‌آهن، مونوریل و قطار مگلو است.

مزایا و معایب حمل و نقل ریلی

از مزایای اصلی آن میتوان به ارائه خدمات گسترده و قابل اعتماد بودن اشاره کرد. این سیستم توانایی انتقال کالاهای سنگین و حجیم را نیز دارد. همچنین برای مسافت‌های طولانی برای مسافران بسیار ارزان، ایمن و راحت‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا