اخبار

رونق اقتصادی چابهار در گروی ايجاد زيرساخت ها

پس از افتتاح فاز نخست طرح های توسعه ی بندر چابهار، با ظرفيت تخليه و بارگيري سالانه هشت و نيم ميليون تن کالا ، باید همزمان،  زيرساخت های  حمل ونقل آن نيز به همين ميزان ايجاد و بهره برداری می شد.

دغدغه ی جابجايی و حمل کالاهای وارد شده به بندر چابهار، باعث شده تا بسياری از سرمايه گذاران از اين بندر استراتژيک نتوانند استفاده لازم را ببرند.

تجار و بازرگانان داخلی و خارجی ، کالاهای خود را با هدف جابجایی به شهرهای داخلی کشور ،  و يا ساير کشورها بويژه افغانستان و آسيای ميانه ،به بندر چابهار انتقال می دهند، که اين کار نياز به زيرساختهای لازم ، از جمله راههای ارتباطی زمينی، هوايي و همچنین ريلی دارد.

به گفته ی برخی از تجار و بازرگانان، بندرچابهار تا اين لحظه ،از هر گونه زيرساخت حمل و نقلی، نظير فرودگاه بين المللی، جاده ترانزيتی، و همینطور بزرگراه و آزادراه محروم است ، و تاکنون نيز مطالعه و کاری، برای ايجاد بزرگراه و آزاد راه نشده است.

بسياري از سرمايه گذاران داخلی و خارجی فعال ، در حوزه ی ترانزيت و حمل و نقل کالا ،و مسئولان بندرها و دريانوردی سيستان و بلوچستان ، ناچارند برا انتقال و جابجایی کالاهای خود، به جاده ی پرخطر و کم عرض( چابهار- نيکشهر- سرباز- ايرانشهر و ادامه ی آن ، به زاهدان و ميلک هيرمند) چشم بدوزند.

در حال حاضر، برای حمل و نقل کالاهای ورودی ، به دو بندر شهيد بهشتی و شهيد کلانتری تنها دو مسير ،يکی جاده ی کم عرض 10 متری چابهار- نيکشهر ، به ايرانشهر و ديگری  جاده ی پرپيچ و خم چابهار- سرباز- ايرانشهر ، وجود دارد که توسط کاميون های باربری و خودروهای سواری ، مورد استفاده قرار می گيرند.

کالاهای ورودی، به بندر چابهار ، به وسيله ی کاميون های کوچک و بزرگ ، در اين جاده های پر خطر، و در حد تردد خودروهای سبک بين شهری، به ساير نقاط ايران و کشور افغانستان منتقل می شوند.

اگر مسوولان به فکر توسعه ی زيرساختهای حمل و نقلی، برای انتقال و جابجایی کالا با حجم زیاد، از بندرچابهار به افغانستان هستند باید در مرحله ی اول برای ارتقاء بيش از هزار کيلومتر جاده ، به بزرگراه و آزادراه ، چاره ای بیندیشند ، و در مرحله ی بعد ، خط ريلي (چابهار- زاهدان- سرخس و چابهار- ميلک مرز افغانستان) را تکميل وبه بهره برداری برسانند.

با تخصيص اعتبارات بسیار کم و در اولویت نبودن برای وزارت راه، در تکميل زيرساخت های جاده ای، هوايی و ريلی، می توان به جرات گفت بايد چند دهه ی ديگر منتظر توسعه ی حمل و نقل از مبدا بندر چابهار بود.

با ادامه ی روند کنونی تردد کاميون ها، در محور (چابهار- نيکشهر – ايرانشهر و چابهار- سرباز -ايرانشهر به زاهدان) هر هفته بايد شاهد وقوع تصادفاتی ناگوار ، و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان باشيم.

برای نخستين بار در طول 40 سال اخير،  امضاء توافقنامه، بين کشورهای ايران، افغانستان و هند ، بهترين موقعيت را برای بندر چابهار ايجاد کرد، و کشور هند توانست بدون نياز به عبور از پاکستان ، به راحتی  کالاهايش را از طريق بندرچابهار، به افغانستان منتقل کند.

نخستين محموله ی ترانزيتی گندم اهدايی کشور هند، به افغانستان در نيمه ی اول آبان سال گذشته از بندر کاندلای هند، وارد بندر چابهار شد.

اين محموله ی ترانزيتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان ، شامل ( 640 دستگاه کانتينر، به ميزان 15هزار تن بود ) که پس از ورود از طريق جاده ی چابهار- ميلک هيرمند، به افغانستان انتقال يافت.

از آن زمان تاکنون، هشت فروند کشتی، حامل کالاهای افغانستان ، وارد بندر چابهار شده که نشان می دهد تجار و سرمايه گذاران مکان جديدی را برای صادرات و واردات کالا های خود، انتخاب کرده اند.

علاقمندی و استقبال دولت، و مردم کشورافغانستان ، برای حداکثر استفاده، از امکانات و فرصت های تجاری فراهم شده، در بندر چابهار، می تواند به توسعه ی روابط تجاری و اقتصادی ، با ايران منجر بشود.

ترانزيت گندم از بندر چابهار، به افغانستان ، يکی از مشوق های ارائه شده در بندر چابهار، برای فعالان تجاری بود ، که بخوبی در حال انجام است.

– حمل و نقل جاده ای

در حال حاضر، بندر چابهار در حدود هزار کيلومتر راه ارتباطی دارد، که بايد همه ی مسيرهای منتهی شده به آن ،به بزرگراه و آزاد راه ارتقاء پيدا کنند،  تا ترانزيت و حمل ونقل ،به داخل شهرهای کشور وافغانستان توسعه پيدا کند، و خطری  برای خودروهای سواری و مردم بومی سيستان وبلوچستان پیش نیاید.

ساخت جاده 110 کيلومتری نيکشهر ، تا دوراهی کنارک و چابهار، برای اتصال 2 شهرستان و سرعت در تردد خودروهای سواری بيش از 20 سال طول کشید.

اين جاده با پایه های ضعيف، و نشست کردن در چندين مکان، کشش تردد کاميون ها ، و ظرفيت انتقال سالیانه ،هشت و نيم ميليون تن کالای وارده به بندر چابهار، به ساير نقاط ايران و افغانستان را ندارد.

 – فرودگاه بين الملی چابهار

ساخت فرودگاه بين المللی چابهار ، يکی از زيرساخت های حمل ونقل است، که پس از صدور مجوز از سوی کميته ی فضايی کشور ضرورت دارد احداث شود ، تا مسافران، سرمايه گذاران وهمچنین گردشگران ،بتوانند به بندر چابهار سفر کنند.

در حال حاضر برای ورود به چابهار، مسافران از فرودگاه نظامی کنارک، که در حدود 50 کيلومتری چابهاراست، استفاده می کنند که امکانات چندانی ، برای رفاه مسافران ندارد و بنا بر ضرورت نظامی در 40 سال گذشته ، ساخته شده است.

ساخت فرودگاه بين المللی چابهار،  يکی از بحث هايی است، که پس از يک سال تعلل و وقفه در ساخت آن، بار ديگر مهلت مجوز صادره از سوی کميته فضایی کشور ، به پايان رسيد.

– راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس

راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس ، بهترين مسير برای حمل ونقل کالاهای بندر چابهار است، مسير اصلی اين خط ريلی، از چابهار به زاهدان به طول 640 کيلومتر سال 1389 کلنگ زنی شده،  اما از سال 1392 به طور جدی تری درحال اجراست.

اين خط ريلی، از دروازه ی  شرقی اسکله شهيد بهشتی چابهار آغاز ، و با عبور از شهرستانهای (کنارک، نيکشهر، ايرانشهر و خاش) در نهايت به زاهدان متصل،  و سپس برای ارتباط با کشورهای آسيای ميانه ، به سرخس متصل می شود.

اين پروژه در هشت قطعه،  و با مبلغ اوليه دو هزار و چهل و یک ميليارد تومان، در حال اجراست و در مجموع تا سرخس هزار و 640 کيلومتر است،  که 610 کيلومتر از چابهار- زاهدان،  و با احتساب خطوط فرعی 730 کيلومتر، حدودا 40 درصد پيشرفت فيزيکی، دارد.

به گفته ی  بعضی از کارشناسان، کمبود شديد اعتبارات ، و عدم مطالعه و اجرای بخشی از پروژه راه آهن چابهار- سرخس ، ممکن است اين طرح تا 10 سال ديگر و حتی تا 20 سال آينده هم،  تا مقصد نهایی، در سرخس تکميل و بهره برداری نشود.

– مسافرت دريايی

حمل و نقل مسافر از دريا ، با ورود نخستين کشتی مسافری هرمز، با ظرفيت جابجايي 208 مسافر و 45 خودروی سواری، از کشور عمان در آبان ماه 1395 با عنوان خط و ترمينال ، مسافری دريايی ايران- عمان در بندر شهيد کلانتری چابهار، بصورت آزمايشی راه اندازی شد.

پايانه بين المللی مسافر دريایی بندر شهيد کلانتری چابهار، با مساحت سه هزار و 800 مترمربع ، و با صرف هزينه ای بالغ بر 50 ميليارد ريال ، احداث شده است ، که شامل دو سالن مجزا با ظرفيت 600 مسافر ورودی،  و خروجی  طراحی شده است.

در 6 ماه نخست ، هر دو هفته در ميان ، در حال فعاليت بود که از آن زمان تاکنون،  تعطيل شده است.

بازگشایی خط مسافری دريایی، با بنادر همجوار کشور، کشورهای همسايه و بويژه جابجایی مسافران و زائران پاکستانی ،  از طريق بندرچابهار، و توجه به اين بخش می تواند به رونق حمل و نقل مسافر، و بازگشايی دوباره ی پايانه مسافری بندرشهيدکلانتری، منجر شود.مديرکل بنادر و دريانوردی سيستان وبلوچستان ،اظهار داشت: بندر چابهار ، موقعيتی استراتژيک و نقش پررنگی، در تعاملات اقتصادی  و تجاری منطقه ای و بين المللی، دارد.

بهروز آقایی افزود: چابهار بندری مهم و مسيری کم هزينه ، برای دسترسی کشورهای منطقه به يکديگر بوده و سرمايه گذاريهای عمده‌ ای توسط سازمان بنادر و دريانوردی در ايجاد زيرساختهای بندری و تامين تجهيزات استراتژيک، تخليه و بارگيری صورت گرفته است.

وی گفت: بندر چابهار بعنوان اولين بندر کشور در جذب اپراتور خارجی و اتصال سه کشور طی توافقنامه ای بنام چابهار توانست امريکا را جهت مستثني کردن اين بندر از تحريم ها قانع کند.

آقایی از طراحی، ساخت و تکميل پروژه ی  فاز اول طرح توسعه ی بندر شهيد بهشتی،  بعنوان يک پروژه ملی ياد کرد و افزود: بهره‌ برداری از آن ، افتخاری برای کشور ، در زمينه ی افزايش تجارت و توسعه ی  اقتصادی است.

مديرکل بنادر و دريانوردی سيستان وبلوچستان ادامه داد: ظرفيتهای ايجاد شده با افتتاح پروژه  ی طرح توسعه ی بندر شهيد بهشتی،  اقتصاد کشور را به ديگر کشورهای اطراف، پيوند خواهد داد،  که نمونه ی  بارز اقتصاد مقاومتی،  در ايران اسلامی است.

آقايی از انجام سرمايه گذاريهای گسترده، کشورهای منطقه و فرامنطقه ‌ای، در زمينه ی توسعه ی بنادر کشورهای حاشيه دريایی عمان ،  و بندر چابهار خبر داد،  و پيش بينی کرد ، در آينده ای نزديک ، فعاليتهای تجاری و حمل و نقلی دريايی گسترده ای،  در اين منطقه ايجاد خواهد شد؛

نوشته شده توسط : فاطمه اسدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا