اخبار

اقتصاد بدون نفت

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است،  اگر به دنبال اقتصاد بدون نفت برای کشورمان هستیم ، چیزی بهتر از ترانزیت و توریسم نیست.

سعید قصابیان با بیان این مطلب گفت: ترانزیت کالا در کنار و بهتر از خیلی ازمنبع های دیگر ، یک منبع در آمد ارزی برای کشور است که نباید کشور را از این منبع درآمد پاک و اشتغال‌زا محروم ساخت.

او تاکید کرد: در حالی‌که بسیاری از کشورها،  اصلا امکان ورود به این بازار را ندارند، به ‌دلیل قرار گرفتن ایران،  در جغرافیای خاص، ترانزیت به یک مزیت نسبی و کاملا منحصر بفرد ، برای کشورمان تبدیل شده است.

این کارشناس گفت: کشور ما ویژگی‌هایی دارد ، که آن را مناسب ترانزیت می‌کند،  که بقیه کشورها این مزیت را ندارند، کشور ما در مسیر عبور حمل‌و‌نقل وسیع،  از شرق به غرب و از شمال به جنوب می باشد.

او ادامه داد: این حجم بزرگ حمل‌و‌نقل، همه کشورهای اطراف ما را به وسوسه قرار گرفتن در کریدورهای بین‌المللی،  به‌خصوص کریدورهای ریلی قرار داده است.

قصابیان افزود: اگر تزانزیت اهمیت حیاتی نداشت ، رقیب های منطقه‌ای ما،  برای دور نگه داشتن ایران ، از کریدورهای بین‌المللی این همه تلاش و سنگ اندازی نمی‌کردند.

 او خاطرنشان کرد: اساس امر اقتصادی است که هر کریدوری که ارزان، ایمن و سریع‌العبور باشد، انتخاب می‌شود،  و به همین دلیل رقبای ما دائما در تلاش هستند، هزینه ی عبور بار ، از ایران را گران کنند.

این کارشناس با انتقاد از سستی یا جلوگیری از توسعه زیرساخت‌های ترانزیت، گفت: در همه زمینه‌ها،  کوتاهی کرده‌ایم، و میدان را به رقبا باخته‌ایم.

وی با بیان این‌که بار چین به اروپا از شمال دریای خزر عبور می‌کند ، حال آن‌که می‌توانست از ایران عبور کند، اظهار کرد: همچنین افغانستان بار خود را به جای عبور از ایران از ترکمنستان ، به اروپا فرستاد،  و کشورهای اکو از ارسال بار به به خلیج فارس ابا دارند،  تا از پا گرفتن این کریدور مهم جلوگیری کنند.

قصابیان تاکید کرد: پاکستان نیز در ترانزیت گاز به هند سنگ‌اندازی کرد، که همه این‌ها فضای رقابتی شدیدی، در حوزه ترانزیت و تلاش رقبیبان، برای از میدان به در کردن ایران را نشان می‌دهد.

تیم خبری پست بار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا