اخبار

ترانزیت کالا و کالای ترانزیتی چیست؟

ترانزیت کالا و کالای ترانزیتی چیست؟

ترانزیت کالا به ارسال کالا وحمل بار یا اقلام دیگری، که از طرف فروشنده ارسال شده اند، اما هنوز به خریدار نرسیده و در مسیر هستند. برای اینکه بتوانیم معنی حمل و نقل و ترانزیت کالا را بهتر بفهمیم، به این مثال توجه کنید. شرکت الف، بار کالایی را در تاریخ 30 آبان برای شرکت ب که در 3000 کیلومتر دورتر، قرار دارد فرستاده است. بار کالایی که فرستاده شده در 5 آذر، به مقصد می رسد. بین 30 آبان و 5 آذر، کالایی که در حال حمل شدن است کالای ترانزیتی به حساب می آید. کالایی که درحال ترانزیت شدن است، نیاز به ملاحظاتی دارد، باید در توافقات مالی مشخص شده باشد که از روز 1آذر کالا، متعلق به کدام شرکت است. دلیل آن هم این است که کالای ترانزیتی، جزء دارایی یکی از دو شرکت است، ولی در عین حال از لحاظ فیزیکی در انبار هیچ کدام هم نیست. یکی از شرکت ها موظف است، ارزش کالایی که در ترانزیت است را به فهرست اموال خود اضافه کند.

توافق های فروش باید مشخص کند که در ترانزیت کالا کدام شرکت، کالای ترانزیتی را به عنوان دارایی و اموال خود حساب کند. اگر قرارداد براساس فوب مقصد FOB باشد، فروشنده باید یک فروش قابل دریافت را در آذر ثبت کند، و نباید کالاها را در فهرست اموال خود حساب کند. در یکم آذر، شرکت خریدار مالک کالا است و باید یک خرید قابل پرداخت را در دفتر خود ثبت کرده و همچنین باید قیمت کالا ها را در فهرست اموال خود نیز ثبت کند.

اگر توافقهای فروش فوب FOB مقصد باشند، شرکت الف تا روز 5 آذر یک فروش قابل دریافت را ندارد. یعنی شرکت فروشند الف باید قیمت کالا ها را در ترانزیت کالا، در روز 1 آبان به فهرست اموال خود اضافه کند. شرکت خریدار ب هم یک خرید قابل پرداخت را نباید تا دریافت کالا ،و اتمام ترانزیت کالا در دفتر خود، ثبت کند.

فوب FOB در ترانزیت کالا به چه معناست؟

فوب که مخفف شده ی عبارت« Free on Board »است. اگر قراردای بر مبنای فوب باشد، تمام هزینه های ترانزیت کالا بر عهده ی شرکت فروشنده است و شرکت فروشند وظیفه دارد، کالای ترانزیتی را در محل مقرر به شرکت خریدار تحویل بدهد. در اینجا مقصد و یا مبدا ترانزیت کالا بسیار مهم است. در فوب دو موضوع وجود دارد، یکی مبدا فوب و یکی مقصد فوب، اگر مبدا فوب در قرارداد ذکر شده باشد، یعنی فروش در بندر و یا محلترانزیت کالا صورت گرفته ،و مسئولیت آن بر عهده ی خریدار است. اگر مقصد فوب باشد ،یعنی تا لحظه ی تحویل کالا فروش صورت نگرفته است، و فروش در محل تحویل کالا، و پایان ترانزیت کالا صورت می  گیرد.

سپرده در ترانزیت کالا چیست؟

سپرده در ترانزیت کالا ،(پول، ارز،سکه و یا چکی است که یک شرکت، دریافت کرده است) و قانونن در ترازنامه خود سندی که تمام حساب های مالی شرکت در آن ثبت می شود،به عنوان پول ثبت شده است، ولی در اظهارنامه بانکی تا مدتی بیان نمی  شود، که در ادامه گفته میشود که چرا و چطور این مورد بعدا ثبت می شود.

برای مثال یک فروشنده ممکن است 5000 دلار را در روز یکشنبه و 3000 دلار دیگر را روز دوشنبه دریافت کند. این پول ها هر روز در خزانه ی شبانه بانک واریز می شوند. پول مغازه یا همان(خریدار) باید در هر روز برای مبلغ مربوطه، به بدهی آن اضافه شود. البته اظهارنامه بانکی، پول را زمانی که سپرده ها را از خزانه ی شبانه انتقال می دهد،  بصورت یکجا در روز سه شنبه به سپرده ی حساب ،اضافه خواهد کرد. زمانی که موقع تطبیق دادن سپرده های مالی بانک در روز دوشنبه فرا رسد، خریدار باید حساب خود را در اظهانامه بانکی به مبلغ 8000 دلار به عنوان گردش مالی افزایش دهد. به یاد داشته باشید که 8000 دلار قانونن، از روز دوشنبه در دفتر شرکت ثبت شده بود ، ولی در اظهارنامه بانکی ثبت نشده بود.

ترانزیت و ترخیص کالا  از حساس ترین کارهایی است، که در معامله های بین دو شرکت باید به آن دقت زیادی شود. تنظیم قرارداد ،پرداخت هزینه و تمام مراحلی که در مطالب بالا گفته شد، هم جزو معامله هستند.

نوشته شده توسط : فاطمه اسدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا