اخبار

حمل و نقل در ایران متکی بر جاده است

سیدکمال الدین حسینی در گفتگو با صداوسیما ­افزود: این سوخت ارزان موجب شده که قوانین عام اقتصاد حمل و نقل در ایران نسبت به دیگر ممالک جهان متفاوت باشد.

وی اظهارداشت: مطابق قانون مزبور اگر فاصله کالا از ۴۰۰ کیلومتر بیشتر باشد ارزان ترین روش حمل اول دریایی، دوم ریلی، سوم جاده ای و در آخر هوایی است.

عضو انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران و رئیس کارگروه حمل و نقل ریلی گفت: این قانون در ایران خیلی مصداق ندارد و به عبارتی در بسیاری از نقاط کشور حمل و نقل جاده ای ارزان تر از و مناسب تر از شیوه ریلی است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر شبکه ریلی ایران از دو کریدور به سیستم ریلی بین المللی مرتبط است.

حسینی تصریح کرد: اول از مرز رازی در غرب کشور به راه آهن ترکیه و شبکه ممالک اروپایی تحت کنوانسیون (OTIF) و دوم از مرز سرخس و اینچه برون با آسیایی مرکزی، چین و مغولستان تحت کنوانسیون حمل‌ونقل کالا با راه‌آهن (SMGS) متصل است.

وی ­گفت: قسمت عمده ای از بارهای استراتژیک کشور امروز از مرز رازی به ترکیه و کشورهای اروپایی مبادله می شود.

عضو انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران و رئیس کارگروه حمل و نقل ریلی افزود: انتقال ماشین آلات و خطوط تولید از این طریق حمل توجیه پذیر است.

وی در ادامه ضمن اشاره به قابلیت های بالای سیستم حمل و نقل ریلی اظهارداشت: توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بدون تردید در زیرساخت و توسعه متوازن و پایدار نقشی اساسی داشته و دارای اولویت بالایی است.

حسینی تصریح کرد: کاهش مصرف انرژی و سوخت، حمل و نقل انبوه بار، کاهش اتلاف زمان برای عملیات گمرکی، ایمنی بالا، بالابودن سرعت جابجایی کالا، تقلیل قیمت تمام شده کالا و بسیاری موارد دیگر از جمله مزیت های حمل به روش ریلی نسبت به سایر روش هاست.

وی گفت: زمان حمل در عملیات ریلی به شیوه حمل و نقل مدیریت شده و سازمان یافته در اروپا و کشورهای شمالی نصف عملیات حمل در بخش جاده ای است.

عضو انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران و رئیس کارگروه حمل و نقل ریلی در ادامه افزود: مدیریت بار در شبکه ریلی کشور امروز دچار مشکلات عدیده ایست به همین دلیل نمی تواند از قابلیت های سیستم مزبوربه نحو احسن بهره مند شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا