سیستم لجستیک و تحولات آن در طول زمان

واژه سیستم لجستیک زمانی تنها در موارد نظامی و برای نقل و انتقال ملزومات جنگی، مهمات و جیره غذایی در حرکت به طرف خط مقدم کاربرد داشت. اما امروزه به فرایندی گفته می شود که شامل برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مربوط به حمل و نگهداری محصولات از مبدأ تا محل مصرف با هدف تأمین نیازهای مشتری است.

تغییر و تحول سیستم لجستیک

معنای لجستیک از دهه ۱۹۶۰ تحولات بسیاری را در کسب و کارها ایجاد کرده است. پیچیدگی های رو به رشد مواد و منابع لازم شرکت های تأمین کننده و گسترش زنجیره های عرضه نیاز در سطح جهانی، به شکل گیری مدیریت این بخش منجر شده است. در دنیای مدرن امروزی، رونق فناوری و دشواری این فرایند، تولید نرم افزارهای مدیریت و تشکیل شرکت های متخصص در حوزه حمل و نقل و تدارکات را در پی داشته است. شرکت های تولیدی هم می توانند خودشان مدیریت تدارکات را بر عهده بگیرند و هم می توانند این کار را به متخصصان خارج از شرکت بسپارند. پستکس با ارائه خدمات آنلاین پستی و راه اندازی سیستم لجستیک هوشمند آنلاین با استفاده از وب سایت خود و اپلیکیشن موبایل گامی بزرگ در زمیینه سیستم لجستیک پستی برداشته است

مدیریت لجستیک

وظایف ابتدایی مدیریت لجستیک

مدیریت سیستم لجستیک تمامی چرخه عمر یک کالا را تحت نظر دارد که تأمین و توزیع و تخصیص و در نهایت ارسال آن را شامل می شود. مسئله مهم که باید در مدیریت به آن پرداخت، کاهش هزینه های مرتبط با فعالیت های این حوزه و به دنبال آن کاهش هزینه های زنجیره تأمین است. بهترین نوع زنجیره تأمین هزینه ها نیز شامل تمرکز بر فعالیت های مربوط به تجمع و توزیع در یک محل است و در نهایت به کاهش هزینه حمل و نقل، انبارداری و کنترل و جا به جایی موجودی منجر می شود.

مدیریت لجستیک شامل مراحل داخل مرزهای کشور، داخلی و خارج از مرزهای کشور می شود. تمام فعالیت ها مانند تحقیق و بررسی و برآورد نیازهای ابتدایی در زمینه انواع تجهیزات و ماشین آلات و تأسیسات و تمام امور مرتبط با تهیه و تولید و بیمه و نگهداری و انبارداری تحت نظر مدیریت انجام می شود. همچنین، توزیع و حمل و نقل و تنظیم و تهیه روش کار و طراحی سیستمی برای نظارت بر خدماتاز دیگر اموری است که وظیفه مدیریت هستند.  

وظایف اصلی مدیریت لجستیک

لازم است که روابط تجاری هم با تأمین کنندگان و هم با مشتریان در مدیریت لجستیک گسترده شوند. شناخت نیاز مشتریان و درک آنها و اطمینان از تأمینشان بر عهده مدیر است. همچنین، وظیفه مدیریت است مکانی را که مواد و تجهیزات و محصول تولیدی به آنجا می روند، مشخص کند. مدیریت باید بتواند سریع ترین و به صرفه ترین مسیر را برای جا به جایی کالاها پیدا کند. مدام بر تمام اعمال نظارت داشته باشد و امور نیاز به اصلاح را بهبود دهد. آگاهی از آخرین پیشرفت های فناوری در حوزه حمل و نقل نیز از وظایف مدیر است.

درباره admin

این موارد را نیز بررسی کنید

فناوری‌های نو درخدمت کارایی پست فرامرزی

ورود فناوری‌های هوش مصنوعی و کلان داده ها به حوزۀ اجرای فرایندهای ترخیص گمرکی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *