مجلات

رونق پست لجستیک و کاهش نقدینگی

توسعه تجارت الکترونیک قطعا یکی از مولفه های پیشرفت اقتصادی است و پست لجستیک را باید به عنوان یکی از زیرساخت های مهم این حوزه شناخت. هرچه سرعت سرویس دهی در پست لجستیک بالاتر باشد، فاصله و واسطه میان فروشندگان و خریداران نیز کمتر است و تراکنش های مالی بیشتری بر بستر های الکترونیکی انجام می‌شود. به بیانی دیگر می‌توان گفت رونق پست لجستیک و کاهش نقدینگی دو امر متوالی و در پی هم محسوب میشوند.

پست لجستیک و کاهش تقاضا برای نقدینگی
رونق پست لجستیک و کاهش تقاضا برای نقدینگی

کشف بازارهای جدید، قمیت گذاری مناسب و همگرایی با فعالان اقتصادی که بیشترین آنها فعالان حوزه تجارت الکترونیک هستند چالش های پیش رو برای پست لجستیک است.

پست لجستیک و تجارت الکترونیک در کنارهم با افزایش حق انتخاب مشتری و نیز تسریع در روند ارسال مابین خریداران و فروشندگان توانسته است ارزش افزوده قابل توجهی را در این حوزه خلق کند.
همچنین تاثیرات مثبت و هم افزایی این دو در کنار یکدیگر در مقیاس کلان نیز قابل بررسی است.

تقاضا برای نقدینگی چگونه تغییر می‌کند؟

دو عامل مهم در میزان تقاضا برای نقدینگی در بازار وجود داردکه پست لجستیک و تجارت الکترونیک مستقیما بر روی آنها تاثیر دارد. یکی از این عوامل فرآیند تولید است.
طبیعتا بازگشت هزینه صرف شده برای تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده فرایندی زمان بر است. این زمان با توجه به نوع محصول تولیدی یا خدمت ارائه شده میتواند تغییر کند.

در برخی مشاغل مانند رستوران ها بازگشت هزینه اولیه بسیار سریع انجام میشود ولی در برخی دیگر مانند کتابفروشی ها این زمان میتواند حتی تا چند سال برسد و فعالان این حوزه می‌بایست حدفاصل این زمان را مدیریت کنند.


نقدینگی مورد نیاز برای مدیریت مالی از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده و بازگشت سرمایه در گردش بزرگترین خواستگاه نقدینگی در بازار است.به طوری که بیشترین سرفصل وام‌های شبکه بانکی در بخش تولید، ظرف 5 سال گذشته، به تامین سرمایۀ در گردش اختصاص پیدا کرده و بیشترین یارانه دولت در زمینۀ تخصیص اعتبارات بانکی نیز مصروف تامین سرمایه در گردش شده است.

رونق پست لجستیک و کاهش تقاضا برای نقدینگی چگونه محقق میشود؟

رونق تجارت الکترونیک می‌توانند با کوتاه کردن زمان رسیدن محصول یا خدمت به دست مشتری و پرداخت هزینه های صرف شده، نیاز به سرمایه در گردش را تا حد زیادی کاهش دهد. این مهم با حذف روش های سنتی توزیع و زمانبر صورت میگیرد. به طوری که پس از فروش محصول، کالای مورد نظر وارد چرخه‌ی توزیع و انتقال می‌گردد.

نقش‌آفرینی صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیکی

در مورد نقش آفرینی پست لجستیک و تجارت الکترونیک در کاهش سرمایه در گردش دو نکته حائز اهمیت است:


اول) بیشترین تاثیرگذاری تجارت الکترونیک و صنعت پست لجستیک در کاهش سرمایه در گردش، مربوط میشود به کالاهای SMCG (کند فروش). فعالان حوزه های مذکور می‌بایست که با دقت بیشتری در جست و جوی بازار این قبیل کالاها باشند.

دوم) ایجاد کانال های فروش تنها زمانی تاثیر گذار است که سیستم تولید و توزیع نیز اصلاح شود. لذا فعالان تجارت الکترونیک و صنعت پست لجستیک لازم است که در کنار تولید کنندگان یا ارائه دهندگان خدمات به اصلاح ساختاری تولیدو شبکه توزیع آنها نیز بپردازند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا