Internet of Things به اختصار IOT و یا همان اینترنت اشیاء چیز جدید و نا آشنایی نیست چون اولین نمونه استفاده از این تکنولوژی؛ تولید و رونمایی از توستر متصل به اینترنت توسط یک کمپانی در کنفرانسی در سال ۱۹۸۹ بود. اینترنت اشیاء به عنوان انقلاب صنعتی بعدی نامیده میشود و پیاده سازی پروژه های این تکنولوژی ، روش تعامل تمام کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان را با دنیای فیزیکی تغییر خواهد داد.
به لطف وجود آخرین فناوری های دیجیتال ، مانند اپلیکیشن های خودکار ، سرویسهای پستی در سراسر دنیا میتوانند به طور قابل ملاحظهای بازسازی شوند. اپلیکیشن های مذکور در حالی که مسیر را برای سرویسهای جدید هموار میکنند، موجب برطرف شدن پارهای از مشکلات تدارکاتی ، هم برای شرکت های تحویل و هم برای مشتریان می شوند .
بیشتر بخوانید:
ارسال بسته ی پستی با گوشی
تکنولوژی RFID
حتی مراسلات پایه نیز میتوانند با اضافه کردن قابلیت ردیابی دیجیتال ، بهبود یابند . هر نامه به صورت خودکار شناسهی منحصر به فرد خود را دریافت می کند که میتوان ، هنگام عبور از هریک از دفاتر پستی ، آن را ردیابی کرد. این قابلیت به شرکت های پستی اجازه میدهد تا هنگامی که زمان تحویل نامه یا بسته پستی نزدیک است یا در هر مرحله ی دیگری قرار دارد ، به مشتریان اطلاع دهند .
اپلیکیشن های پیشرفتهتر ردیابی ، از تگ های RFID استفاده می کنند که میتواند اطلاعات را با جزییات بیشتری منتقل کند .برای مثال در اروپا ، DHL تجربه ی به کار گیری راهحل “RFID متصل به محموله” برای نظارت بر شرایطی که کالاها در آن انبار شدهاند را دارد.
سامانه شناسایی امواج رادیویی (Radio Frequency Identification – RFID) سامانه شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها به وسیله برقراری اطلاعات بین یک Tag که به یک کالا، کارت و… متصل شده و یک بازخوان (Reader) است. سامانه های RFID از سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره می برند. اصولا به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می شود.
تدارکات موثر و و بهینهسازی منابع
در پژوهشهای انجام گرفته در حوزه ی اینترنت اشیاء (IOT) از اداره سرویس پستی آمریکا توسط بازرسی کل (USPS OIG) وIBM ، پیش بینی شده است که USPS میتواند با مدیریت هوشمند تر دارایی ها، صدها میلیون دلار در سال را با نگهداری های پیش بینی شده ، طبقه بندی هوشمند و بارگیری ، مسیردهی و ناوگان بهینه شده ، صرفه جویی کند .
طبق پیشنهاد محققینUSPS OIG و IBM پیشخوان های ادارات پست نیز می توانند به صورت دیجیتال تغییر یابند. مثلا اپلیکیشن های iBeacon (که با توجه به مکانی که افراد در آن هستند ، بر روی تلفن همراه سرویسهای مکانی ارائه میدهد) میتوانند برای پر کردن فرم در حالی که مشتریان در صف ایستادهاند استفاده شوند . در عین حال، دوربین های سه بعدی سنسور دار می توانند سریع تر و دقیق تر بسته ها را اندازه بگیرند و قیمت را محاسبه کنند و زمان پردازش این فرایند را با کاهش هزینه ها ، تسریع کنند.
خانههای متصل (Connected home)
“خانههای متصل” (Connected home) نیز محرک دیگری برای سرویسهای جدید هستند، بدین ترتیب که لوازم خانگی بیشتری به شبکههای اینترنتی متصل می شوند در نتیجه می توانند اطلاعاتی در خصوص وضعیت شان را به اشتراک بگذارند . سرویس جدید سفارش خودکار آمازون این امکان را ارئه می دهد که اقلام خریداری شده از فروشگاههای آنلاین اش ، اگر نیازمند جایگزینی باشند ، دوباره سفارش داده شوند. قدم بعدی برای شرکت های تحویل مرسولات این است که می بایست شیوههای ابداعی جدیدی برای ارائه ی سرویس به متقاضیان بیابند .
آنچه مسلم است حضور روز افزون تکنولوژی هایی مانند اینترنت اشیاء (IOT) در زندگی های امروزی است که البته تا حد زیادی رفاه و آسایش را به همرا دارد.