برگزاری اولین مسابقه طراحی پهپاد حمل کالا در ایران

یک تیم ۲۶ نفره از طراحان جوان ، در پارک فناوری پردیس دور هم جمع شده اند، تا در مسابقه طراحی پهپاد با هم به رقابت بپردازند. چالش آنها، در مسابقه‌ای است،که ساخت بهترین پهپاد برای حمل و نقل و جابجایی بسته‌های کالاست و توسط شرکت دیجی‌کالا،بزرگترین شرکت اینترنتی ایران که در حال گسترش است، یا همان نسخه ایرانی آمازون، برگزار می‌شود. جایزه برنده این مسابقه، پنجاه میلیون تومان یا ۱۴۳۰۰ دلار است، اما این مسابقه هدف بزرگتری را مد نظر دارد: و آن هم این است که قدمی باشد، برای دادن امید به آینده ، به بچه‌های پر سر و صدا و باهوش ایرانی. چالش پهپاد، که توسط دیجی‌کالا، که بیش از نود درصد از تجارت آنلاین ایران را در دست دارد،همان چالشی است که، شرکت‌های حمل و نقل در غرب مانند فروشگاه بزرگ اینترنتی  آمازون، دی‌اچ‌ال و و بقیه با آن روبرو هستند. روشی برای بهبود در، سرعت بخشیدن به جابه‌جایی کالا.اما برگزارکنندگان این مسابقه می‌گویند: که این برنامه ،تنها هدفش، بکارگیری هوش نوابغ جوانان ایرانی، برای فرار از ترافیک بی وقفه وحشتناک تهران، با ساخت پهپاد نبود. بلکه هدفش، مبارزه با مشکل بزرگتری، به نام پدیده ی فرار مغزهاست. بابک مقدم، رئیس بخش نوآوری دیجی‌کالا می‌گوید: هدف اصلی از اجرای این مسابقه، شناسایی توانایی بالای جوانان کشورمان ،در اینجاست. خیلی‌ها کشور را ترک می‌کنند. رضا کلانتری‌نژاد، یکی از داوران مسابقه پهپادسازی کشورو مؤسس شرکت شزان، که یک شرکت فناوری زیست‌شناسی و فناوری نانو می باشد، عقیده دارد که مسابقاتی از این قبیل، کمک بسیار زیادی ، به تشویق جوانان می‌کند. او می‌گوید:ما به مسابقات بیشتری، از این قبیل و همین‌طور سرمایه‌گذاری‌های، بیشتر نیاز داریم، تا مردم به گزینهٔ ماندن در ایران هم بیشتر،فکر کنند. به عقیده کلانتری‌نژاد، این شانسی است که در حال حاضر برای جوانان ایرانی مهیا شده است. و به مردم کمک می‌کند، که به آینده ایران در رشد و فناوری امیدوار شوند. توسعه  و رشد فناوری، باعث دلگرم شدن و ماندن مردم، در اینجا می‌شود. هر کاری که، از سرعت فرار مغزها در ایران کم کند، مورد استقبال مسئولین قرار می‌گیرد. وزیر سابق علوم تحقیقات و فناوری، رضا فرجی‌دانا، تخمین زده بود که، هر سال صدو پنجاه هزار، نیروی تحصیل‌کرده کشور را ترک می‌کنند، که باعث می شود ،میلیون‌ها دلار ضرر مالی ،به کشور وارد شود. آمار رسمی در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد، که ۶۴ درصد از برندگان المپیادهای علمی، در ۱۴ سال اخیر، کشور را ترک کرده‌اند. آمار دیگری نیز، که باز در همان سال ، منتشر شد، حاکی از خروج ۹۰ درصد برندگان، مدال‌های المپیادهای علمی ، در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به مقصد ،کشور آمریکا است. حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد ایران ، در سال ۲۰۱۴ گفته بود، این مشکل باعث خالی شدن ایران از ژن‌های باهوش خواهد شد. یکی از راه‌هایی که دولت ، برای جلوگیری از رفتن جوانان تحصیل‌کرده به خارج از کشور را دارد، ترویج پارک‌های فناوری و شرکت‌های نوپا یا همان (استارت‌آپ) است. پارک فناوری پردیس که در شرق تهران در جاده دماوند واقع شده است، با یک سرمایه‌گذاری خصوصی، آغاز به کار کرده و مورد عنایت دولت، قرار گرفته است و حالا امیدوار است که بتواند برای پنج هزار نفر ، اشتغال‌زایی کند. یکی از نمونه‌های موفق، شرکت دیجی‌کالا است. دیجی‌کالا که بزرگترین، شرکت خرید و فروش آنلاین در ایران است، در عرض دو سال گذشته  توانسته ، روزانه بین ۱٫۴ تا ۱٫۷ میلیون بازدیدکننده داشته باشد،  و حالا ۱۹۰۰ نفر در آن مشغول به کار می باشند. بزرگتر شدن این شرکت و بیشتر شدن دایره مشتریان آن، نیاز به وسایلی چون پهپاد را برای به موقع رساندن، لوازم خریداری شده به مشتریان ضروری کرده ‌است. هر چند، مسئله فناوری، در این کار تنها مطرح نیست، بلکه از نظر، امنیتی هم باید، با مسئولان کشور به توافق برسند، که بشود از پهپادها ، در فضای شهری استفاده تجاری کرد. مهران احمدی، یکی از برگزارکنندگان مسابقه پهپاد دی‌جی‌کالا می‌گوید: «یک نگرش، در کشور ما وجود دارد که میگویند: ما نمی‌توانیم. اما ما می‌خواهیم به همه نشان دهیم که می توانیم! برای مردمی که می‌خواهند در کشور بمانند و مشکلات را باهم حل کنند و فکر می‌کنند اگر ما بتوانیم این مشکل را حل کنیم، از پس بقیه مشکلات هم خواهیم توانست برآییم. سورنا ستاری معاون علم و فناوری رئیس جمهور ایران، زمستان گذشته در یک نمایشگاه حوزه فناوری، از وجود دو هزار شرکت دانش‌بنیاد ،در ایران خبر داده بود که حدود، هفت هزار و هفتصد میلیارد تومان ، فروش دارند.

نوشته شده توسط: فاطمه اسدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *