اخبار

تعریف برخی از واژه ها در تشریفات گمرکی

(تشریفات گمرکی چیست 🙂

تشریفات گمرکی به تمامی کارهایی گفته می شود ، که برای ترخیص کالا ها از گمرک انجام می گیرد .در این مقاله ما شما را با بعضی از واژه های گمرکی آشنا می کنیم .

(پته ی گمرکی چیست 🙂

پته ی گمرکی به سندی گفته می شود، که برای ترخیص کالا از گمرک نیاز است . اشخاص عادّی برای حمل و نقل و ترخیص کالاهای خود که ارزش آنها تا هزار دلار می باشد، از پته ی گمرک یا پته ی مسافرتی استفاده می کنند . در این حالت دیگر نیازی به استفاده از کارت بازرگانی نمی باشد .قبلاً پته ی مسافرتی دستی نوشته می شد ، و پس از ارزیابی و دیدن کالاها ، و پرداخت عوارض گمرکی مربوط به آن،  اجازه ترخیص از گمرک برای آن کالا صادر می شد، اما این روش تغییر پیدا کرده، و مسئولین گمرک برای صادر کردن پته ی مسافرتی ابتدا اظهار کالا را به صورت کامپیوتری انجام می دهند .

یکی از سریعترین روش های ترخیص کالا از گمرک، پته ی مسافرتی می باشد ، به طوری که در مدت چند ساعت کالاها از گمرک خارج شده ودر اختیار فرد قرار می گیرد؛

دو نوع سند ترخیص کالا ، در گمرک وجود دارد که شامل :

– پروانه یا مجوّز، برای ترخیص کالاهای تجاری

– پروانه یا مجوّزی که برای کالاهی غیر تجاری صادر می شود، که به آن پته گفته می شود . برای ترخیص کالاهای غیر تجاری، از گمرک دیگر نیازی به اظهار نامه و کارت بازرگانی نمی باشد،  و با استفاده از پته می توان کالا را،  از گمرک خارج کرد .

(تفاوت بین پته ی گمرکی و پروانه در این است،  که پروانه ی گمرکی وابسته به اظهارنامه ی گمرکی می باشد،  درصورتیکه پته گمرکی وابسته به اظهار نامه ی گمرکی نمی باشد ).

(برگ سبز گمرکی چیست 🙂

شرکت هایی که در زمینه ی واردات کالا فعّالیت دارند، برای ترخیص کالای خود از گمرک، ابتدا باید با ارائه ی مدارکی مثل بارنامه ، فاکتور و غیره  پرونده تشکیل بدهند،  و با استفاده از این پرونده ، برگ سبزدریافت نمایند . برای بارگیری کالاها ، باید برگ سبز توسط کارشناسان گمرک امضاء شود، و سپس با برگه ی مربوطه به انبار مراجعه کنند ، و برای صدور بیجک اقدام نمایند . بر روی برگ سبز،توضیحاتی از قبیل : یک کد هشت رقمی مربوط به ثبت سفارش ، نام کالا ، تعداد بسته ها و نوع آنها، همچنین شماره ی مربوط به قبض انبار ، قید شده است. درپشت برگه ی گمرکی نیز مشخصاتی مانند: شماره ی بیجک ، تاریخ خروج خودرویی که کالاها توسط آن حمل می شود و غیره قید می شود.با توجه به توضیحاتی که در زمینه ی برگ سبز داده شد،می توان به صورت کلی گفت: برای خروج کالاها از گمرک ، حتما باید اقدام به تهیه ی برگ سبز گمرکی نمایید .

(مانیفست چیست 🙂

مانیفست به فهرست کامل باری که ، توسط یک وسیله ی نقلیه حمل شده گفته می شود . در داخل این فهرست که مشخّصات فرستنده ، گیرنده ، ثبت شماره ی سند حمل ، توضیحاتی در رابطه با کالا،  و مقدار آن، و تعداد بسته هایی که در آن محموله قرار دارد نوشته می شود . تعداد زیادی از کشورها از مانیفست به جای اظهارنامه نیز استفاده می کنند، یعنی مانیفست برای آنها مانند اظهار نامه عمل می کند ، و همان کارایی را دارد.

مانیفست نشان می دهد،کالاهایی که در یک کشور بارگیری شده اند، در طول مسیرحمل ، به آن محموله نه چیزی اضافه و نه چیزی از آن کم می شود . تمامی کالاهایی که از مرزها وارد منطقه ی گمرکی هر کشوری می شوند باید این سند را داشته باشند .

مانیفست باید بدون هیچ گونه خط خوردگی باشد . تمام موارد باید  به طور کامل در آن قید شود بخصوص تعداد و نوع بسته ها که مهم می باشد .برای نوشتن قبض مربوط به انبار و برگه ی ترخیص از اطلاعات موجود در مانیفست استفاده می کنند.

تیم خبری پست بار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا