اخبار

جایگاه بازارگاه الکترونیکی در صنعت حمل و نقل و اهمیت آن

 بازارگاه الکترونیکی هوشمند حمل بار، نیاز به حمل و نقل، از ابتدای تاریخ بشر شروع شد و به تناسب رشد جمعیت انسان‌ها، اختراع چرخ و استفاده از آن، راه‌سازی و ادوات حمل و نقل به تدریج پیشرفت کرد تا اینکه در دهه‌های آخر قرن بیستم با توسعه و تکمیل کامیون‌های باری و تجاری شدن عملیات حمل و نقل، حیات جدیدی در حمل و نقل و تجارت زمینی دمیده شد. مدرن بودن سیستم حمل و نقل کالا، رمز موفقیت بسیاری از کشورها در زمینه اقتصاد و بازرگانی است.  حمل و نقل در واقع یکی از مهمترین مشاغل انسانی از ابتدایی‌­ترین تا پیشرفته‌ترین مراحل توسعه بوده است.

وضعیت حمل و نقل جاده‌ای کالا در ایران در کنار تمام مزیت های خدادادی این سرزمین در بخش حمل و نقل و علی رغم تمام نقاط قوت آن، صنعت حمل و نقل جاده‌­ای کالا در کشور ما توسعه نیافته و از ناکارآمدی مزمن رنج می‌برد و این خود یکی از دلایل عدم رشد بهینه اقتصادی کشور است.

حدود 90 درصد حمل کالا در کشور بر دوش سیستم حملو‌نقل جاده‌ای است. این سیستم حمل و نقل بهترین میزان دسترسی به نقاط عرضه و تقاضا را دارد و بهترین گزینه برای حمل بار در مسافت‌های کوتاه و متوسط است. با این حال، دارای یک برنامه بلند مدت و استراتژیک جهت توسعه فرایندها و زیر ساخت‌ها و ناوگان نیست و از ابزار تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان نقطه عطف توسعه و مدرنیزاسیون خدمات در جهان امروز، بی‌بهره است و بدتر اینکه واهمه دارد. این واهمه طبیعی است و علت آن عدم شناخت مزیت‌ها و خدمات فوق‌العاده‌ای است که ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای این حوزه در چنته فراهم دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا