سیدکمال الدین حسینی در گفتگو با صداوسیما افزود: این سوخت ارزان موجب شده که قوانین عام اقتصاد حمل و نقل در ایران نسبت به دیگر ممالک جهان متفاوت باشد.
وی اظهارداشت: مطابق قانون مزبور اگر فاصله کالا از ۴۰۰ کیلومتر بیشتر باشد ارزان ترین روش حمل اول دریایی، دوم ریلی، سوم جاده ای و در آخر هوایی است.
عضو انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران و رئیس کارگروه حمل و نقل ریلی گفت: این قانون در ایران خیلی مصداق ندارد و به عبارتی در بسیاری از نقاط کشور حمل و نقل جاده ای ارزان تر از و مناسب تر از شیوه ریلی است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر شبکه ریلی ایران از دو کریدور به سیستم ریلی بین المللی مرتبط است.
حسینی تصریح کرد: اول از مرز رازی در غرب کشور به راه آهن ترکیه و شبکه ممالک اروپایی تحت کنوانسیون (OTIF) و دوم از مرز سرخس و اینچه برون با آسیایی مرکزی، چین و مغولستان تحت کنوانسیون حملونقل کالا با راهآهن (SMGS) متصل است.
وی گفت: قسمت عمده ای از بارهای استراتژیک کشور امروز از مرز رازی به ترکیه و کشورهای اروپایی مبادله می شود.
عضو انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران و رئیس کارگروه حمل و نقل ریلی افزود: انتقال ماشین آلات و خطوط تولید از این طریق حمل توجیه پذیر است.
وی در ادامه ضمن اشاره به قابلیت های بالای سیستم حمل و نقل ریلی اظهارداشت: توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بدون تردید در زیرساخت و توسعه متوازن و پایدار نقشی اساسی داشته و دارای اولویت بالایی است.
حسینی تصریح کرد: کاهش مصرف انرژی و سوخت، حمل و نقل انبوه بار، کاهش اتلاف زمان برای عملیات گمرکی، ایمنی بالا، بالابودن سرعت جابجایی کالا، تقلیل قیمت تمام شده کالا و بسیاری موارد دیگر از جمله مزیت های حمل به روش ریلی نسبت به سایر روش هاست.
وی گفت: زمان حمل در عملیات ریلی به شیوه حمل و نقل مدیریت شده و سازمان یافته در اروپا و کشورهای شمالی نصف عملیات حمل در بخش جاده ای است.
عضو انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران و رئیس کارگروه حمل و نقل ریلی در ادامه افزود: مدیریت بار در شبکه ریلی کشور امروز دچار مشکلات عدیده ایست به همین دلیل نمی تواند از قابلیت های سیستم مزبوربه نحو احسن بهره مند شود.