اخبار

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی، سهم عمده ای در فعالیت تجارتی کشورها دارد، به طوری که غالباً ،به عنوان یکی از شاخص های رشد اقتصادی مردم می باشد. توسعه ی  حمل و نقل هوایی، با بهبود خدمات فرهنگی و اجتماعی وگسترش فعالیتهای اقتصادی، تحویل درب تا درب، همچنین افزایش سطح اشتغال منطقه ای و توسعه ی گردشگری، امروزه پیشرفت بیشتری نیز داشته است. توسعه ی ترابری هوایی نه تنها به عوامل طبیعی، اقتصادی و اجتماعی وابسته می باشد. بلکه تصمیمات سیاسی، حقوقی و اعمال ضوابط و مقررات مالی و اجرایی نیز درآن نقش تعیین کننده دارند. به همین دلیل بازنگری در قانون گزاری ها و حذف بسیاری از مقررات محدودکننده ی اداری ، همواره یکی از عوامل فعالیت های شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان بوده است. در حال حاضر، سرعت تغییرات و پیشرفت تکنولوژی هواپیمایی، با توسعه ی  تکنولوژی صنعت هواپیمایی، در برنامه ریزی های زیربنایی اجتناب ناپذیز می باشند.

تعریف حمل و نقل هوایی:

حمل و نقل هوایی کالا یا کارگو که محموله ها و کالاهای تجاری هستند، با هواپیماهای مخصوص  مانند: هواپیماهای غول پیکر،از کشوری به کشور دیگر ارسال می شود. برای درک کاملی از حمل و نقل هوایی کالاهای تجاری و حمل کالاهای مسافران، باید با تفاوت  دو کلمه ی ( کارگو و فریت بار) آشنا شوید!  

تفاوت فریت بار و کارگو ، در حمل و نقل هوایی کالاها چیست؟

افرادی که قصد مهاجرت یا مسافرتهای طولانی مدت، به کشور های دیگری را دارند، می توانند بارها و لوازم مورد نیاز خود را با استفاده از شرکت های فریت و حمل بار هوایی به کشور مورد نظر بفرستند، در اصطلاح به این نوع بارها که جنبه ی تجاری ندارند، و نوعی بار خصوصی می باشند، فریت بار گفته می شود! در حالی که کارگو در حمل و نقل هوایی ، به جابجایی کالاهای تجاری بین کشورهای مختلف گفته می شود، که توسط هواپیماهای اختصاصی جابجا میشوند. در نتیجه بارهایی که توسط تجار، به شرکت های هواپیمایی داده میشود ، تا به مقصد برسند، با بار فریت شده ی  مسافران متفاوت است.

محدودیت حمل هوایی کالاهای خطرناک:

کالاهای خطرناک به موادی گفته می شود، كه سلامت هواپیما را به خطر می اندازند. حمل اینگونه کالاها با توجه به دستورالعملهای سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری (ICAO) و انجمن شركت های هواپیمایی (یاتا) می باشد. مواد و کالاهای خطرناک ، باید بر اساس شرایط و ضوابطی خاص و بین المللی حمل هوایی ، بسته بندی شده باشند و این بسته بندی باید با کیفیت بسیار بالا و با ساختاری مطمئن و به منظور جلوگیری از نشت و ریخته شدن، در شرایط تغییرات دمایی و رطوبت و  فشار و ارتعاش، انجام گرفته باشند. هر بسته می بایست، برچسب مناسب داشته، و دارای آرم مناسب باشد. و علائمی مانند: شماره ی  بین المللی برای مواد خطرناک( UN number ) نیز داشته باشند.

تعریف صادرات و واردات هوایی کالاها:

انجام کارهای ترخیص کالاهای وارداتی ، و همچنین صدور کالاها از کشور، براساس قانون امور گمرکی و آئین نامه ی اجرائی آن باید به تنظیم اظهار نامه ی گمرکی و تسلیم آن به گمرک ‌باشد. اظهار کننده وظیفه دارد، اسناد  و مدارک لازم را از قبیل: گواهی مبدأ، سیاهه خرید، اسناد بانکی و سایر مجوزهای مورد نیازی که مقررات و قوانین مربوطه تعیین نموده است، به اظهارنامه پیوست نماید. کلیه کالاهایی که با مجوز گمرکهای کشور مبداء ، به خارج از کشور و بالعکس به وسیله ی  هواپیما جابجا می گردد، صادرات و واردات هوایی تعلق میگیرد.

کالاهای صادراتی و وارداتی به سه دستهتقسیم میشود:

کالاهای مجاز: کالاهایی که با صدور آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز نیست.

کالاهای مشروط: کالاهایی هستند، که صادرات و واردات آنها نیاز به مجوز ارگان های دولتی دارد.

      کالاهای ممنوع الصدور: کالاهایی هستند، که به علت شرع مقدس و یا به موجب قانون ممنوع هستند

تعریف صادرات و واردات قطعی کالا:

صادرات و واردات انواع کالاها، از کشور مبداء به سایر کشورها،  که به منظور فروش یا مصرف، باشد،صادرات قطعی نامیده میشود. به طور عامیانه تر ، صادرات از پرداخت حقوق ، عوارض گمرکی، و مالیات معاف میباشد. هزینه های تشریفات گمرکی و فرودگاهی، شامل صادرات هوایی کالا هستند. این هزینه ها، شامل: تخلیه و بارگیری ، برگه ی بهداشت البته در صورت نیاز، انبار داری، آزمایش و… می باشند.

جهت صادرات و واردات قطعی از گمرکات فرودگاه های کشور، صاحب کالا باید اسناد ذیر را به همراه خود داشته باشد:

– قبض انباری که کالا، در محوطه ی گمرک تحویل داده شده است.

– اصل و کپی کارت بازرگانی

– در صورت نیاز بودن ،مجوز صدور کالا ،جهت کالاهای مشروط

– گواهی بهداشت مواد غذایی و کشاورزی

– گواهی استاندارد

– فاکتور فروش صادراتی(INVOICE)

– صورت بندی عدل بندی (PACKING LIST)

-اصل وکپی وکالت نامه ،از صادر کننده ی در صورت نیاز

– معرفی نامه ی رسمی از صاحب کالا

– سایر اسناد برحسب تشخیص گمرکات، به عنوان مثال آنالیزهای  آزمایشگاهی

تعریف بارفرابر حمل هوایی (AIR FREIGHT FORWARDER):

برای انجام عملیات و مدیریت، خط حمل و نقل هوایی بین المللی، نیاز به یک بارفرابر می باشد، که در ادامه به تعریف بارفرابر و وظایف مهمی که دارد، می پردازیم. بارفرابر هوایی ، همان شخصی است که، موقعیت و مقام نمایندگی یک خط را دارد، و باید به عضویت یاتا (YATA) درآمده باشد. کار بارفرابر به لحاظ جمع آوری محموله‌های متعدد، و تبدیل آن به یک محموله، برای تحویل به خط هواپیمایی می باشد. به‌همین علت، او را تلفیق‌گر (CONSOLIDATOR) نیز می‌نامند. 

خدمات و وظایف یک بارفرابر هوایی(SUMARY OF AGENT’S FUNCTIONS):

 -ارائه ی مشاوره، نسبت به کالاهای صادراتی، و چگونگی حمل هوایی آن‌ها به مشتریان

-ایجاد تسهیلات لازم، جهت دریافت محموله و کالا، و تحویل آن به خط هواپیمایی

-تنظیم اسناد حمل، از جانب خط متصدی حمل، تعیین کرایه و هزینه‌های حمل، تکمیل راه‌بارنامه،و کنترل اسنادی مثل فاکتور و سیاهه‌ی  تجارت فروشنده

– اطمینان داشتن از این که تاییدیه‌  بسته‌بندی مناسب، برای حمل کالاهای ویژه و خطرناک، توسط فرستنده، طبق مقررات یاتا تهیه شده باشد، و تسلیم خط گردد.

-ترتیب مقدمات حمل، و رزرو کردن جا ،برای محموله‌ مورد حمل! تنظیم و ابلاغ برنامه‌ زمانی حمل، به خط شرکت هواپیمایی

-تامین پوشش بیمه‌ای، براساس درخواست مشتری، به‌شرط پرداخت حق‌بیمه توسط او

-تلفیق بار، از مهم‌ترین کارهایی است که یک بارفرابر، باید در حمل هوایی انجام بدهد. با استفاده از این روش یک بارفرابر، کالاهای‌های جداگانه را، از فرستندگان مختلف، جمع‌آوری می کند، سپس آن‌ها را در یک یا چند کانتینر هوایی، بسته‌بندی کرده، و به واحد بزرگتری از بار، تبدیل می کند، که به‌ علت افزایش وزن و حجم بار، نرخ‌های تعرفه، ‌بطور نسبی، کم‌تر شده، و بارفرابر از مزیت تفاوت کرایه‌ حمل، سود بیشتری برای خود حاصل میکند.

-بارفرابر همچنین می‌تواند، به‌واسطه‌ی داشتن ارتباط مستمر، با خطوط هواپیمایی های مختلف، و اطلاع از برنامه‌های گوناگون پروازی، به ارائه ی خدماتی همچون :حمل‌ونقل انبار به انبار، یا منزل به منزل یه همان درب تا درب، ادامه دهد.

نوشته شده توسط : فاطمه اسدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا