برون سپاری نیازهای لجستیکی به این معنی است که محصولات شما مستقیماً از کارخانه تولیدی به انبار شرکت 3PL طرف قرارداد شما می روند و هنگامی که موجودی کالای شما شارژ می گردد، فرآیند 3PL آغاز می شود.
ادغام پلتفرم تجارت الکترونیک
کسب و کار اینترنتی معمولاً محصولات و کالاهای خود را در چندین کانال فروش عرضه می کنند. این بدان معنی است که انبار 3PL طرف قرارداد شما باید چندین پلتفرم فروش را پیاده سازی و ادغام نماید. یک روش دیگر این است که یک API سفارشی برای رسیدگی و مدیریت خدمات مورد نیاز شما ایجاد نماید. این شرکت ها همچنین باید داشبوردی تعبیه و به شما ارائه دهند که به راحتی بتوانید وضعیت موجودی کالا و نیز وضعیت لحظه ای سفارشات خود را مشاهده کرده و پیشرفت فرآیندی آن ها را در زمان واقعی عملیات پیگیری کنید.
حمل و نقل و دریافت بار
هر دو شیوه “کامیون با بار کامل” (FTF) و “بار کمتر از ظرفیت کامل کامیون” (LTL) می توانند به شما در صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل کمک کنند، به خصوص اگر سفارش های بزرگ را برای مشتریان تجاری یا عمده فروشی ها ارسال کنید. این خدمات حمل و نقل کمک می کند محصولات را بین انبارها ارسال کنید یا آنها را به نقطه توزیع نزدیکتر به مشتریان نهایی خود برسانید. یکی دیگر از ارزش های 3PL این است که می توانند شما را در طول فرآیند حمل و نقل راهنمایی کرده و کمک نمایند تا معاملات بهتری انجام داده و با بررسی هزینه ها و تعهدات سرویس هر یک از تامین کنندگان و ارائه دهندگان خدمات پستی، بهترین و مناسب ترین سرویس پستی را برای نیازهای حمل و نقل و توزیع سفارشات خود پیدا کنید.
مدیریت موجودی کالا و انبار
شریک لجستیک 3PL شما، در زمینه ارائه خدمات ارزشمند در بحث مدیریت موجودی کالا کمک شایانی می کند، موضوعی که اغلب برای شرکت های تجارت الکترونیک یک نقطه بحرانی و دردناک است. با بهرهمندی از سامانهها، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مدیریت آسان انبار، مدیریت موجودی کالا برای شما بسیار آسان خواهد بود، از جمله مزایای این بخش می توان به دستیابی هوشمند به سطوح شارژ مجدد محصول و کالا، مدیریت بهینه زنجیره تامین و متعادل نمودن سطوح موجودی فصلی کالاها اشاره نمود.
بسته بندی، چیدمان و حمل و نقل
هسته اصلی انجام هر سفارش ثبت شدهای در فروشگاه های اینترنتی، در چیدن محصول، بسته بندی و در نهایت ارسال کالا یا سفارش نهفته است. هر بار که یک مشتری، سفارشی را به صورت آنلاین ارسال می کند، این سفارش به واحد انبار ارجاع می گردد. در انبار، شخص یا ربات های هوشمند اقلام را برای سفارش انتخاب می کند. پس از اینکه اقلام در جعبه های مخصوص قرار گرفتند. آنها را به واحد بستهبندی میبرند تا پس از انتخاب کارتن یا لفاف مناسب، سفارش در فرآیند بستهبندی قرار گیرد. بعد از بسته بندی بر اساس اطلاعات ثبت شده، برچسب یا فاکتور مرتبط با سفارش صادر و بر روی آن الصاق می گردد. پس از آن فرستنده مطمئن می شود که سفارش به شرکت پستی مناسب و قابل اعتمادی تحویل گردیده و در مسیر است تا به درب نشانی مشتریان شما برسد.
برخی از ارائه دهندگان 3PL خدمات حمل و نقل یک روزه نیز ارائه می دهند. حمل و نقل در همان روز معمولاً دارای محدودیت زمانی است. اما در صورتی که سفارشات در زمان مشخصی ثبت گردد، امکان بستهبندی و ارسال سفارشات در همان روز وجود خواهد داشت. 3PL بازه زمانی مناسب جهت تحویل مرسولات در همان روز را تعیین می کند. اثر روانی ارائه خدمت حمل و نقل توزیع همان روز (same day delivery)، ایجاد رضایت و شادابی در مشتریان خواهد شد. اگر چه اثرات مخرب و آسیب های زیست محیطی خدمات تحویل در همان روز، بسیار زیاد بوده و لازم است در مقالهی دیگری به طور مفصل ابعاد مختلف آن بررسی گردد.
مزایای لجستیک 3PL
پیادهسازی لجستیک 3PLکارکردها و مزایای مختلفی دارد، در ادامه اهم مزایای آن معرفی میشود:
- کاهش هزینه تمام شده سفارش یا کالا: پیش خرید محصولات این امکان را ایجاد مینماید. که قیمت آن را براساس قیمت عمده فروشی بپردازید،. به این معنی که هر چه بیشتر خرید کنید، هزینه های شما کاهش می یابد و حاشیه سود بیشتر می شود.
- کنترل بیشتر بر عملیات لجستیک: انتخاب شرکت 3PL به شما این امکان را می دهد تا شریکی را انتخاب کنید که به شما کمک می کند تا بهترین تجربه ممکن در خرید را در بین مشتریان خود ایجاد نمایید.
- انعطاف پذیری بیشتر در منبع یابی محصول: با استفاده از یک مدل مناسب کسبوکار تجارت الکترونیک. شما میتوانید به راحتی محصولات را از چندین تولید کننده خریداری نمایید. در این صورت همه این محصولات را در یک انبار نگهداری نموده و به این ترتیب این امکان را خواهید داشت تا محصولات خود را از طریق چندین تامین کننده به مشتریان نهایی ارسال کنید. با این کار می توانید در هزینه های ارسال سفارشات و حمل و نقل خود صرفه جویی قابل توجهی کنید.
- آماده سازی و توزیع سریعتر سفارش: مدل شرکت های لجستیک 3PL، به دلیل دارا بودن چندین انبار کالا در مکان های مختلف، این امتیاز را برای فروشگاه ها و شرکت های اینترنتی فراهم آورده است تا با توزیع و دپوی محصولات خود در چندین انبار، فرآیند آماده سازی، ارسال و تحویل سفارشات به مشتریان نهایی را سرعت بخشند.
تفاوت بین 3PL و Drop shipping چیست؟
درخصوص تفکیک مفاهیم لجستیک 3PL و drop shipping نظرات متفاوتی است. توجه به این نکته مهم است که شرکت های لجستیک 3PL تنها راه موجود به منظور برون سپاری نیازهای لجستیکی شما در بخش Middle mile زنجیره تامین نیستند. تفاوت اصلی بین مدل 3PL و drop shipping این است که با 3PL، شما همچنان مسئول مالکیت موجودی کالای خود خواهید بود. اما در مدل Drop Shipping، کسبوکار شما نیازی به تامین و شارژ موجودی یا مالکیت هر یک از کالاهای سفارش داده شده ندارد. اما همچنان میتوانید در صورت تمایل به ارسال سفارشات، سفارش ثبت شده را در یک شرکت Drop Shipping ثبت کنید.
از این بعد مسئولیت تامین و ارسال کالای خریداری شده بر عهده شرکت دراپشپینگ خواهد بود. در کشور ایران نیز شرکت هایی نظیر دیجیکالا این خدمات را ارائه می دهند. یعنی ثبت سفارش اگر چه در سایت دیجی کالا انجام می گیرد. اما تامین و ارسال کالای خریداری شده، بر عهده تامینکنندهای خواهد بود که طرف قرارداد دیجیکالا است. در این صورت مالکیت کالایی که سفارش داده می شود در اختیار دیجیکالا نیست.
فرآیند drop shipping به شرح زیر است:
1. مشتری شما از طریق وب سایت شما سفارش را ثبت می کند.
2. فروشگاه شما سفارش را به تامین کننده dropshipping طرف قرارداد شما ارسال می کند.
3. تامین کننده دراپ شیپینگ، سفارش را آماده می کند و مستقیماً برای مشتری ارسال می کند.
شرکت های تجارت الکترونیکی که از مدل دراپ شپینگ استفاده می نمایند، هیچگونه نگرانی بابت خرید و نگهداری کالاهای کم فروش ندارند و سرمایه ها و منابع مالی و اجرایی خود را صرف این بخش از کالاها نخواهند کرد.
نکته پایانی :
اگر به دنبال همکاری با یک شرکت 3PL هستید، حتما فاکتور تامین انبارهای هوشمند از جانب 3PL را در نظر بگیرید. امروز می توانید با تیم پستکس تماس بگیرید. برای ما جای بسی خرسندی است که بتوانیم در مورد نحوه و چگونگی اجرای روان تر عملیات در کسب و کار، به شما کمک کنیم.
داشتن یک سیستم جامع و کامل و پنل پستکس بهترین راهکار برای فروشگاه های انلاین هست شاپکس واقعا کامل هست
شاپکس نیاز همه فروشگاه های اینترنتی رو برآورده میکنه .
اینکه این شرکت هاخدمات حمل و نقل یک روزه ارائه میکنند خیلی هائز اهمیت و نیاز فروشگاه های امروزه هست 👏👏
اینکه موجودی انبارمون رو میتونیم مدیریت کنیم نشان دهنده نقطه قوت این پلتفرمه
خانواده پستکس خسته نباشین
شاپکس نیاز و اساس فروشگاه ها ست … پلتفرمی جامع و کامل و بینظیر