Uncategorized

کاربردهای اینترنت اشیا در خدمات بانکی

کاربردهای اینترنت اشیا در خدمات بانکی


کاربردهای اینترنت اشیا در بانکداری را میتوان به دو دسته عمده تقسیم کرد.

  • بهینه سازی عملیات
  • بهبود تجربه مشتری.

در ادامه نمونه هایی از این دو را بررسی میکنیم.
بهینه سازی عملیات: ابزارها و دستگاه های متصل به اینترنت در برخی از موارد برای بهینه سازی و افزایش بهره وری عملیات مورد استفاده قرار میگیرند. در اینجا معمولا از دستگاه های متصل برای خودکارسازی عملیات و یا پایش برخی اقدامات استفاده میشود. نمونه های کاربری آن در بانکداری شامل اطلاع رسانی تراکنش ها از طریق ساعت های هوشمند، انجام پرداخت های خرد به صورت خودکار، کنترل امنیت شعب و امنیت دستگاه های خودپرداز و کنترل خودرو های پول رسان، کنترل تردد و رفتار کارکنان، کنترل املاک و دارایی های در وثیقه بانک و یا کشف و کنترل تقلب در کارت های اعتباری است.

بهبود تجربه مشتری: بیشتر کاربردهای اینترنت اشیاء در بهبود تجربه مشتری است. دستگاه های متصل میتوانند اطلاعات دقیق و در لحظه را جمع آوری کنند. اطلاعاتی از نحوه عملکرد و زندگی کاربران که کمک میکند سبک زندگی آنها بهتر و دقیق تر شناسایی شده است. و مبتنی بر آن سرویس های اختصاصی طراحی و به مشتری ارائه گردد. شناسایی ورود مشتری به شعبه، تشخیص چهره، نوبت دهی هوشمندانه، ارائه محصولات سفارشی و ارائه خدمات پیش از درخواست مشتری از جمله این موارد هستند.

کاربردهای اینترنت اشیا در خدمات بانکی


مشکلات و نگرانی های فراگیری اینترنت اشیاء

هر فناوری علاوه بر مزایایی که دارد مشکلاتی را هم به همراه خواهد داشت. برخی از مهمترین مشکلات و نگرانی های موجود در خصوص اینترنت اشیاء شامل موارد زیر میباشد:

نقض حریم شخصی مشتریان: جمع آوری داده مشتریان و تحلیل آنها اگر چه از یک سو باعث شناخت بیشتر از آن ها و ارائه خدمات مطلوب تر به مشتری خواهد شد. اما ممکن است برای همه مشتریان مطلوب نبوده و برای برخی ورود به حریم شخصی و اطلاع از جزئیات زندگی محسوب شود.

ریسک امنیتی داده های جمع آوری شده از مشتریان: با استفاده از سنسورها و اپلیکیشن ها در هر لحظه حجم زیادی از اطلاعات مشتریان در حال جمع آوری می باشد. این اطلاعات شامل جزئیات دقیق از زندگی مشتری خواهد بود و اطلاعات ارزشمندی به حساب میآید. این موضوع اهمیت امنیت این داده ها را نشان داده و ریسک بالاتری را به همراه خواهد داشت.

هزینه نگهداری از دستگاه ها: فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر دستگاه هایی است که به صورت پیوسته به اینترنت متصل بوده. و در حال تبادل داده هستند. وجود نقص فنی در این دستگاه ها سیستم را دچار اختلال کرده و عملکرد صحیح آنها دارای اهمیت فراوانی است. به همین دلیل لازم است همیشه فعال و بدون نقص باشند. تعدد و فناوری موجود در این دستگاه ها هزینه نگهداری و بروز آوری آنها را افزایش میدهد.

خستگی دیجیتال کاربران: فناوری های مختلف و ابزارهای دیجیتال سراسر زندگی ما را فرا گرفته. و سبک زندگی ما با یک نسل پیش به شدت تغییر کرده است. این تغییرات از یک سو باعث راحتی زندگی و ایجاد رفاه و آسایش شده. اما از سوی دیگر درگیری ممتد با فناوری مشکلی با عنوان خستگی دیجیتال را ایجاد کرده است. اینترنت اشیا این موضوع را تشدید میکند و شکل بسیاری از فعالیت ها را تغییر میدهد.

کاربردهای اینترنت اشیا در خدمات بانکی

نمونه هایی از بکار گیری اینترنت اشیا در صنعت بانکداری

بانک ها همواره از صنایع پیشرو در استفاده از فناوری بوده اند. اما در حوزه اینترنت اشیا بانک ها را نمیتوان به عنوان صنعت پیشرو به حساب آورد. نمونه های مختلفی از استفاده اینترنت اشیا در بانک ها وجود دارد.

بانک آمریکا از اینترنت اشیا برای کنترل رفتار کارکنان خود در هنگام برخورد با مشتریان استفاده کرد. این پروژه توسط دانشگاه MIT طراحی و اجرا گردید و طی آن سنسور های هوشمندی طراحی و به کار گرفته شد که صدای کارکنان را ضبط و لحن صحبت آنها با مشتری ، فاصله کارمند تا مشتری و نحره برخورد را تحلیل و گزارش دهی میکرد. استفاده از این فناوری تا 10 درصد باعث بهبود در میزان رضایت مندی مشتریان از نحوه برخورد کارکنان گردید.

در نمونه ای دیگر دنیز بانک ترکیه با به کارگیری دستگاه بیکن محصول شرکت بلش تحولی در ارائه خدمت به مشتریان ایجاد و تجربه جدیدی از خدمات را برای مشتریان پیاده سازی نمود. به استفاده از این فناوری مشتری در هر لحظه شناسایی و رفتار او مورد توجه قرار میگیرد و با ورود مشتری به فضای ارائه سرویس خدمات اختصاصی و پیش دستانه به او ارائه میگردد.

کاربردهای اینترنت اشیا در خدمات بانکی

نتیجه و جمع بندی

سال به سال بر تعداد اشیای متصل بر بستر اینترنت افزوده میشود و بر اساس پیشبینی گارتنر، 21 میلیارد دستگاه متصل به هم تا سال 2020 شبکه بزرگی از این اشیا توسعه خواهند داد. طبق نظر گارتنر، حوزه بانکداری فرصت اساسی از ایجاد و توسعه اینترنت اشیا خواهند داشت. با اتصال اشیای متنوع به عنوان مبادی ورودی بیشتر به شبکه اینترنت، داده های بلادرنگ بیشتری از مشتریان و فعالیت آن ها نصیب بانک ها خواهد کرد.

این منابع دادهای غنی،فرصتی برای تحلیل بیشتر مشتریان و ارائه محصولات مبتنی بر نیاز آنها را به صورت کاملاً سفارشی سازی شده فراهم میسازد. علاوه بر این، با کسب شناخت بیشتر از رفتار مشتری، ارزیابی بهتری از ریسک آن مشتری و متعاقب آن پیشگیری از هزینه های احتمالی، حاصل خواهد شد. داده های به دست آمده از میزان سلامتی مشتریان به وسیله ساعت هوشمند یا سایر دستگاه های پوشیدنی مشتری و یا حتی داده های به دست آمده از سنسورهای هوشمند خودرو و منزل مشتری، امکان ارائه راه حل و مشاوره به مشتری را برای بانک بیشازپیش ممکن میسازد. بانک میتواند به صورت سرراست، محصول یا سرویس مستقیم و البته شخصی سازی شده ای نظیر وام و تسهیلات خرید و یا تعمیر خودرو یا مسکن را مبتنی بر داده های به دست آمده به مشتری پیشنهاد دهد

کاربردهای اینترنت اشیا در خدمات بانکی

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. استفاده از اینترنت باعث تحولی عظیم در زندگی بشر بوده وهست و تاثیر آن بر زندگی رو نمیشه نادیده گرفت.

  2. اینترنت و کاربرد های اینترنتی بی شک انقلاب عظیمی برای جامعه ی بشریت بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا