آموزش های کاربردی

کسب وکار پلتفرمی و دانستنی هایی در این مورد

در ادامه گسترش ضریب نفوذ اینترنت درجوامع و افزایش سرعت آن و طرح مفاهیم جدید چون اقتصاد دیجیتال که بر بستر اینترنت به شدت درحال تحول فضای کسب وکار می باشد، ارزشهای جدیدی را درحوزه های کسب وکاری مطرح نموده است. مفهوم اقتصاد دیجیتال بابهره گیری ازفناوری های نوین در کنارتغییر فرآیند ارائه خدمات یا تولیدکالا درکسب وکارهای سنتی،باعث خلق کسب وکار پلتفرمی نیزشده است.

کسب وکار پلتفرمی

کسب و کار پلتفرمی

کسب وکارهای پلتفرمی یکی از مفاهیم نوینی است که در سالهای اخیر مطرح و در نوع خود باعث ایجاد انقلاب و تحولی بنیادی در فضای کسب وکارها شده است .مدل کسب وکار پلتفرمی، مدلی از کسب و کار است که در آن تامین کننده یا ارائه کننده ارزش، شرکای بیرونی هستند .
یعنی اگر خدمات یا کالایی در این نوu کسب و کار به فروش میرسد، توسط شرکتها یا افراد خارج از بنگاه اقتصادی یا شرکت، تامین میشود . به این ترتیب مهم ترین ویژگی پلتفرم این است که به جای تولید و عرضه ی محصول، فضا و زیرساختی برای رابطه ی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یک محصول (کالا یا خدمت ) ایجاد می کند.

کسب وکارهای بزرگ و متعددی در سطح بین المللی و در ایران با بهره گیری از این مدل کسب وکار در حال فعالیت هستند اینستاگرام،
فیس بوک، لینکدین، آمازون و اوبر تنها نمونه هایی از پلتفرم های بین المللی محسوب می شوند و آپارات، دیجی کالا، دیوار، شیپور و اسنپ نیز نمونه هایی از پلتفرم های موفق و پرمخاطب در ایران هستند. نگاهی به وضعیت شرکت های بزرگ نشان میدهد که بیش از 70 درصد یونیکورن های دنیا، شرکت های پلتفرمی هستند

مدل‌ پلتفرمی‌ در‌کسب‌‌ وکارهای‌ پستی

با توجه به مطالب مطرح شده و ویژگی های ملموس صنعت پست از جمله ابعاد بسیار بزرگ آن با بازیگران متعدد و متنوع ، می توان به پتانسیل این صنعت و ضرورت اتخاذ رویکرد نوینی برای ایجاد یک اکوسیستم و کسب وکار پلتفرمی تاکید نمود . تامین تمامی
این ارکان توسط یک شرکت یا امکان پذیر نیست و یا مستلزم صرف هزینه بالا خواهد بود که به شدت انعطاف پذیری و پایداری کسب وکار را کاهش خواهد داد .اما طراحی و ایجاد یک اکوسیستم و پلتفرم، ضامن مدیریت بهینه هزینه ها برای شرکای کسب وکار امکان ایجاد تنوع، توسعه و پاسخگویی سریع تر به نیازهای رو به رشد مشتریان در هریک از عناصر کلیدی اکوسیستم را به دلیل تخصصی
بودن آن فراهم خواهد آورد.

شاپکس و خدمات به کسب وکار پلتفرمی

شاپکس را می‌توان یکی از خدمات بی نظیر برای کسب و کار پلتفرمی، از جمله کسب و کارهای اینستاگرامی دانست. بهینه سازی ارتباط ما بین کسب و کار و مشتریان و خلق ارزش افزوده در این راستا، یکی از چندین مزایای شاپکس است. نظارت دقیق بر روند رشد و توسعه، مدیریت منابع، پاسخگویی و ارتباط قوی با مخاطبین، ایجاد درگاه پرداخت برای تسهیل در امر خرید و بسیاری دیگر، از جمله خدمات شاپکس است.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. به نظرم با این سبک مدیریت به راحتی میشه اکوسیستم مشاغل رو کنترل کرد
    ممنون بابت متن فوق العاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا