واژه گروپاژ یا همان خرده بار در حمل و نقل بارهای کوچک کاربرد دارد. محموله هایی با حجم کمتر از فضای کانتینر. ظرفیت کانتینرها به طور استاندارد معمولاً ۲۰ یا ۴۰ فوت یعنی حدود ۳۵ متر مکعب است. در واقع در این مدل برای پایین آوردن هزینه ، بارها به صورت گروهی ارسال میشوند.
موارد استفاده از گروپاژ
همانطور که گفته شد گروپاژ زمانی استفاده میشود که حجم بار ارسالی کمتر از فضای کانتینر باشد. بیشترین موارد استفاده از این سیستم توزیع ، به هنگام خرید اجناس از فروشگاههای اینترنتی برای ارسال به نقاط مختلف ؛ حمل بار و کالاهای تجاری به عنوان نمونه برای شرکتها و حمل بینالمللی اجناس نمایشگاهی است.
نکته قابل ملاحظه در حمل به این شیوه آن است ، که برای تمام صاحبان بار تنها یک بارنامه صادر میشود. این موضوع میتواند هزینه ارسال را تا حد قابل ملاحظهای کاهش دهد. گروپاژ هوایی بهترین نوع حمل گروپاژ است که به دلیل سرعت رسیدن بار به مقصد مورد استقبال بازرگانان قرار گرفته است.
بسته بندی های مختلف در گروپاژ
به طور کلی سه نوع بسته بندی را برای ارسال در این مدل میتوان متصور شد. دسته اول؛ بسته بندی های کوچک و مقوایی است که به دلیل امنیت پایین استفاده چندانی ندارد. دسته دوم؛ استفاده از پالت های پلاستیکی است که علی رغم امنیت بالا و جلوگیری از نفوذ آب و آسیب به اجناس دیگر، با محیط زیست سازگاری نداشته و با فاکتورهای لجستیک سبز مغایرت دارد. دسته سوم؛ پالت های چوبی هستند که ضمن استحکام بالا به محیط زیست نیز آسیبی نمیزنند، لذا این نوع بسته بندی را میتوان بهترین گزینه برای حمل و نقل گروپاژ دانست.
هزینههای ترخیص در گروپاژ
ترخیص کالا شامل مواردی از جمله: ضبط گمرکات، پیوند گمرکی، هزینه واردات، مالیات بر فروش و تعرفههای اضافی است، که به ماهیت کالای شما وابسته است. اما همانطور که گفته شد، به دلیل صدور بارنامهی واحد برای تمام اجناس در این مدل حمل و نقل، هزینه های کلی تا حد قابل توجهای کاهش مییابد.
بارنامه و حمل تلفیقی
حاملان گروپاژ یک رسید به صاحبان کالا و یک بارنامه جهت ارسال صادر میکنند. برای تمام کالاهایی ارسالی در مدل گروپاژ دو گونه بارنامه صادر میشود.
- بارنامه مادر MASTER B/L یا در واقع بارنامه صادره توسط حمل کننده واقعی ACTUAL CARRIER
- بارنامه خود تلفیق گر CONSOLIDATOR B/L
بارنامه تلفیق گر طبق سفارش مشتری صادر میشود
عوامل موثر در هزینه حمل بار
هزینه حمل به شیوهی تلفیقی محاسبه میشود. فاکتور های محاسبه در این فرمول وزن ، حجم ،شهر مبداء ،کشور مبداء، شهر مقصد، کشور مقصد، نوع تحویل و نوع حمل میباشد.
معایب حمل مشترک
یکی از مشکلات عمده در این شیوه حمل و نقل چه به صورت زمینی و چه دریایی، مدت زمان طولانی آن است. این مدت انتظار دلایل مختلفی دارد، چرا که گروپاژ قوانین و مقررات مخصوص خود را دارد.
باید توجه کرد به هیچ عنوان نباید کالاهای نیازمند به مجوز را با دیگر کاهالا بارگیری کرد. در غیر این صورت احتمال اطالهی ترخیص برای کالای شما زیاد است.