مراسلات پستی و سهم شرکت های پستی از این بازار

مرسولات-پستی-و-سهم-شرکت-های-پستی

در حال حاضر بسیاری ازدستگاه‌های اجرایی کشور اقدام به خودپستچی‌گری نموده و ارسال بسته های خود را خودشان عهده دار شده اند. این روند علاوه بر اطاله‌ و کاهش کیفیت پروسه ارسال، منجر به افزایش رد کربنی در این مراسلات نیز می‌گردد. با این مقدمه در ادامه مقاله یه سراغ مراسلات پستی و سهم شرکت های پستی از این بازار خواهیم رفت.

تراکم جابجایی بار و سهم مراسلات پستی

طبق آمار شهرداری، روزانه ۲۰ هزار تن بار از شهر تهران خارج می‌شود، که وزن اغلب آنها زیر ۳۰ کیلوگرم است و براساس تعریف قانونی، در حوزه‌ مرسولات پستی طبقه‌بندی می‌شوند. لیکن اکثر این جابجایی ها از طرق غیر رسمی و بدون هیچ‌گونه محدودیتی در بازار انجام می‌گیرد. این فعالان غیررسمی ‌از یک سو، هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت اجرای استانداردها و مقررات پستی کشور نمی‌پردازند و از سوی دیگر نیز، هیچ سهمی از درآمدشان را به دولت نمی‌پردازند.

بخش قابل ملاحظه ای ‌از سرویس های پست تخصصی مورد نیاز مشاغل و افراد، از مجرای خدمات پستی در کشور ارائه نمی‌شود. این دسته از سرویس ها در حال حاضر، اغلب به صورت غیررسمی ‌توسط بخش‌های غیرتخصصی پستی مانند ناوگان اتوبوسرانی بین شهری، پیک‌های موتوری، شرکت های ارائه خدمات تاکسی بین شهری و خودپستچی‌گری نهادهای مختلف تامین می‌شوند.

لاکرها و امکان بازپس گیری سهم پست از بازار لجستیک

مراسلات پستی

لاکر فضایی با قفسه‌بندی مشخص است که در اماکن پر رفت و آمد مانند مترو، پاساژهای تجاری بزرگ و معابر اصلی شهر قرار داده می‌شود. و هر شخص می‌تواند آن را به عنوان مقصد تحویل بسته در سامانه ثبت سفارش مشخص کند. پس از تحویل بسته به لاکرها، مشخصات بسته به همراه کدی در اختیار صاحبان قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند برای اخذ بسته در زمان موردنظر خود به لاکرها مراجعه کنند. زمان تحویل بسته ها از طریق اینترنت به سادگی قابل تغییر بوده و می‌توان برای آن برنامه ریزی کرد. وجه تمایز لاکرها و صندوق های پستی، موقت بود لاکر است. به این معنی که پس از دریافت مرسوله، دسترسی فرد به لاکر کاملا قطع شده و لاکر به چرخه سرویس دهی بازمی‌گردد.

تسهیل در مراسلات پستی و افزایش اقبال عمومی

همانطور که گفته شد، لاکرها به مشتریان اجازه می‌دهند، که برای دریافت بسته های خود برنامه ریزی کنند و بدون نگرانی از تاخیر یا تعجیل در ارسال، زمان را مدیریت کرده و در وقت مقتضی جهت دریافت مرسوله خود اقدام کنند. همیچنین لاکرها میزان مسافت جابجایی را برای ماموران پستی کاهش می‌دهند. استفاده از این دست فناوری های نوین در مراسلات پستی، قطعا منجر به افزایش اقبال عمومی و افزایش سهم شرکت های خصوصی یا دولتی پستی از بازار هدف می‌گردد.

نقش هاب های پستی در تامین و تجمیع سفارشات

هاب های پستی یکی دیگر از فناوری های روز در صنعت پست است که مراسلات پستی را بهینه می‌کند. در واقع هاب پستی با تجمیع خدمات کوریرها در سامانه های خود، امکان مقایسه سرویس ها را برای مشتریان میسر می‌کنند و بدین ترتیب با تجمیع سفارشات، ضمن تامین مشتری برای سرویس های پستی، به دلیل شفافیت و سهولت در مراسلات پستی، اقبال عمومی در استفاده از سرویس های مذکور را افزایش می‌دهند.

11 دیدگاه برای “مراسلات پستی و سهم شرکت های پستی از این بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *