یک کارشناس حملونقل معتقد است، اگر به دنبال اقتصاد بدون نفت برای کشورمان هستیم ، چیزی بهتر از ترانزیت و توریسم نیست.
سعید قصابیان با بیان این مطلب گفت: ترانزیت کالا در کنار و بهتر از خیلی ازمنبع های دیگر ، یک منبع در آمد ارزی برای کشور است که نباید کشور را از این منبع درآمد پاک و اشتغالزا محروم ساخت.
او تاکید کرد: در حالیکه بسیاری از کشورها، اصلا امکان ورود به این بازار را ندارند، به دلیل قرار گرفتن ایران، در جغرافیای خاص، ترانزیت به یک مزیت نسبی و کاملا منحصر بفرد ، برای کشورمان تبدیل شده است.
این کارشناس گفت: کشور ما ویژگیهایی دارد ، که آن را مناسب ترانزیت میکند، که بقیه کشورها این مزیت را ندارند، کشور ما در مسیر عبور حملونقل وسیع، از شرق به غرب و از شمال به جنوب می باشد.
او ادامه داد: این حجم بزرگ حملونقل، همه کشورهای اطراف ما را به وسوسه قرار گرفتن در کریدورهای بینالمللی، بهخصوص کریدورهای ریلی قرار داده است.
قصابیان افزود: اگر تزانزیت اهمیت حیاتی نداشت ، رقیب های منطقهای ما، برای دور نگه داشتن ایران ، از کریدورهای بینالمللی این همه تلاش و سنگ اندازی نمیکردند.
او خاطرنشان کرد: اساس امر اقتصادی است که هر کریدوری که ارزان، ایمن و سریعالعبور باشد، انتخاب میشود، و به همین دلیل رقبای ما دائما در تلاش هستند، هزینه ی عبور بار ، از ایران را گران کنند.
این کارشناس با انتقاد از سستی یا جلوگیری از توسعه زیرساختهای ترانزیت، گفت: در همه زمینهها، کوتاهی کردهایم، و میدان را به رقبا باختهایم.
وی با بیان اینکه بار چین به اروپا از شمال دریای خزر عبور میکند ، حال آنکه میتوانست از ایران عبور کند، اظهار کرد: همچنین افغانستان بار خود را به جای عبور از ایران از ترکمنستان ، به اروپا فرستاد، و کشورهای اکو از ارسال بار به به خلیج فارس ابا دارند، تا از پا گرفتن این کریدور مهم جلوگیری کنند.
قصابیان تاکید کرد: پاکستان نیز در ترانزیت گاز به هند سنگاندازی کرد، که همه اینها فضای رقابتی شدیدی، در حوزه ترانزیت و تلاش رقبیبان، برای از میدان به در کردن ایران را نشان میدهد.
تیم خبری پست بار