top

تجارت الکترونیک ؛ توزیع‌مرسولات و ۵ روند اصلی برای آن (قسمت دوم)

 تجارت همه‌کانالی: فیزیکی، الکترونیکی و هر آن چیزی که در این بین وجود دارد

فروشگاه‌ها یا برندهایی که هم به صورت الکترونیکی (آنلاین) و هم به صورت فیزیکی (آفلاین) محصولات خود را عرضه می‌کنند، طبیعتاً اگر راهکاری مناسب در زمینه توزیعمرسولات و مدیریت کانال های فروش خود به کار نبندند، این کانال ها اثر انفعالی بر یکدیگر گذاشته و طبیعتاً ترافیک فروش هر کانال به دلیل اثر کانال دیگر، کاهش خواهد یافت. در سال ۲۰۲۱، کاهش شکاف بین آفلاین و آنلاین برای خرده فروشان، موضوعی بسیار حیاتی بوده است. هر دو کانال باید به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرند تا بتوانند تا حدامکان کارآمدی مورد نظر  را کسب نموده و نیز تجربه یک برند را حفظ کنند.

توزیع‌مرسولات

برای مصرف‌کنندگان کسب تجربه شخصی در تمام کانال‌های دیجیتال هنگام خرید ارزشمند است و اهمیت یکسان بودن تجربه آن­ها در همه کانال‌ها مورد تاکید است. تجارت Omni channel بر ارائه یک تجربه یکپارچه برای مشتری تمرکز دارد. علاوه بر این، روند D2C در سال ۲۰۲۰ افزایش قابل توجهی داشته است. تولیدکنندگان بیشتری مستقیماً به مصرف‌کنندگان وصل شده و محصولات خود را بی‌واسطه به مصرف‌کننده نهایی فروخته‌اند.

تجارت Omni channel نوآوری جدیدی در سال ۲۰۲۱ تلقی نمی‌شود، اما اهمیت آن در ۱۲ ماه گذشته به طور قابل توجهی ثابت شده است. هر چه کانال­های بیشتری برای دسترسی به مصرف کنندگان وجود داشته باشد، مناسب‌تر است، اما باید بتوان تاثیر کانال‌های آنلاین و آفلاین بر یکدیگر را مدیریت نمود. خوشبختانه، پلتفرم‌هایی وجود دارند که مدیریت تمام کانال‌های فروش را بعهده گرفته و آسان می‌کنند و شرکت‌های ۳PL نیز با پردازش یکپارچه سفارش‌ها از پلتفرم‌های مختلف، این فرآیند را تسهیل می‌نمایند.

تجارت الکترونیک

پردازش محصول، مدیریت انبار  و لجستیک

Error! Filename not specified.در سال ۲۰۲۱، استفاده بیشتری از تحویل خودکار، حسگرهای هوشمند، ردیابی بلاک چین و غیره  با هدف افزایش سرعت و کارایی در فرآیند آماده سازی و تحویل مرسولات صورت گرفته است. استفاده از این فناوری ها، هزینه های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. در ۱۲ ماه گذشته، بازرگانانی که به طور انحصاری به یک تامین‌کننده یا شریک پستی متکی  بوده اند، به مراتب آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگر فروشندگان تجربه نموده اند.

بی تردید در سالیان آتی، فشار بیشتری از سمت مصرف کنندگان جهت ایجاد تنوع و استفاده از منابع، کانال‌های تحقق و توسعه، بازارها و مهم‌تر از همه، کانال‌های توزیع، اپراتورهای پستی و شبکه های حمل و نقل و لجستیک صورت خواهد گرفت.

توزیع‌مرسولات

پایداری؛ مصرف کنندگان انتظار انتخاب دارند

برای دومین سال متوالی، شاخص تحویل پایدار نشان می‌دهد که تنها سهم اندکی از بازار خرده‌فروشی، توزیع و تحویل سبز و پایدار را ارائه می‌دهند و از زمان شروع همه‌گیری کرونا، مصرف‌کنندگان بیشتری، خریدهای سازگار با محیط‌زیست یا خریدهای اخلاقی‌تر داشته‌اند.

خدمات حمل و نقل دائماً به دنبال راه حل‌های سبزتر برای کاهش یا جبران انتشار CO2 هستند. یکی از ساده‌ترین تغییراتی که یک تجارت الکترونیک می‌تواند ایجاد کند، ارائه گزینه‌های تحویل سبز و پایدار برای مشتریان خود است. استفاده از مواد قابل بازیافت در بسته‌بندی یا کاهش مقدار هوا در هر بسته، می‌تواند در هزینه های  فروشگاه اینترنتی صرفه‌جویی ایجاد نماید و این امر باعث خوشحالی مشتریان نیز خواهد شد.

بازارچه های آنلاین (Online Marketplace)، آیا آمادگی دارید؟

بازارها دیگر صرفاً مختص بازیگران کوچک تجارت الکترونیک نیستند. امروزه بازارهای تجارت الکترونیک بزرگتر از همیشه هستند و پیشرفت‌های اخیر تاثیرات شگرفی را برای فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کرده است. تحقیقات نشان داده که در سال ۲۰۲۱، حضور در یک (یا چند) بازار تجارت الکترونیک منطقی است. حدود ۵۰ درصد از کل خریدهای تجارت الکترونیک در سال گذشته در بازارهای آنلاین (Marketplace ها) انجام شده است. خرده فروشان اینترنتی نباید از بازارچه های الکترونیکی غافل بمانند.

نتیجه گیری: در توزیع‌مرسولات انعطاف پذیر باشید!

واقعیت قطعی این است که دنیا با سرعت بسیار زیادی در جریان تغییرات قرار گرفته است. در حال حاضر هیچ چیزی قطعی نیست، بنابراین تنظیم و سازگاری با تغییرات، برای کسب و کارها حیاتی است. شبکه های توزیع نقش کلیدی در توسعه تجارت الکترونیک دارند و تمرکز روی یک نوع تحویل یا اتکا صرف به یک ارائه دهنده خدمات پستی برای کسب و کارهای الکترونیکی، می تواند شما را با مشکلات جدی مواجه نماید.

بر این اساس انتخاب راه­حل­های متنوع و انعطاف‌پذیر پستی برای ارسال و توزیع‌مرسولات و استفاده از خدمات پستی اپراتورهای مختلف پستی، راه حل پیشنهادی پلتفرم پستکس است که به شما این امکان را می‌دهد که با انتخاب سرویس های متنوع پستی در قبول و توزیع‌مرسولات ، ضمن جلب رضایت مشتریانتان، در هنگام بروز چالش‌های مختلف عملیاتی و اجرایی با سرعت بیشتری گوی سبقت را از رقبای خود بربایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا