آموزش های کاربردی

حمل و نقل هوایی بار

حمل و نقل هوایی کالا یا محموله‌های تجاری، با هواپیماهای مخصوص از کشوری به کشور دیگر ارسال می‌شود. و سهم بهسزایی در تجارت کشور ها دارد ، بهطوری که آن را به عنوان یکی از شاخص های رشد اقتصاد میدانند. بنابراین توسعه این صنعت حمل و نقل، باعث گسترش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش سطح اشتغال در جامعه و نیز توسعه گردشگری می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه حمل و نقل، خدمات حمل و نقل هوایی حرف اول را می‌زند.

انواع حمل و نقل هوایی

پروزا چارتر

پرواز چارتر به پروازی میگویند که تمام صندلی های آن در اختیار یک شرکت هواپیمایی باشد. پرواز های چارتر برای مسیر های پر تردد کاربرد دارد . از این روش برای حمل و نقل هوایی کالا یا مسافر استفاده می شود.

از مهمترین مزایایی روش چارتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     مسیر کوتاه نسبت به سایر انواع روش حمل و نقل هوایی
  •     امکان رزرو مدت دار
  •     امکان رزرو  گروهی
  •     دربست اجاره کردن هواپیما برای مدت مشخص
  •     کاهش در مصرف هزینه ها

پرواز سیستمی

این پرواز صرفا برای جا به جایی مسافرین استو در برنامه ی زمانی، هزینه بلیط و شرایط سنی با پرواز چارتر تفاوت دارد .

پرواز بازرگانی

یکی از رایج ترین روش های حمل و نقل هوایی برای جا به جایی کالا پرواز های بازرگانی است. این نوع حمل و نقل به دو روش کارگو و فریت بار صورت میگیرد که در ادامه به توضیح آنها میچردازیم.

حمل و نقل هوایی به چه روش هایی صورت میگیرد؟

روش کارگو

این روش، برای بازرگانان و تجار است که قصد دارند کالای خود را به کشورهای دیگر صادر کنند، یا از خارج از کشور، به ایران وارد کنند. این‌ها از شیوه کارگو استفاده می‌کنند.

روش فریت بار

این روش برای افرادی استفاده می‌شود که قصد دارند به خارج از کشور مهاجرت کرده و کالای منزل خود را به همراه خود ببرند. بهترین راه برای اسال لوازم منزل، حمل و نقل هوایی به روش فریت بار است. هم در زمان صرفه‌جویی می‌شود و هم از امنیت بالایی برخوردار است. برای این دو شیوه از حمل هوایی بار، هواپیماهای مخصوصی در نظر گرفته شده است.

pمل و نقل هوایی بار

مزایا و معایب حمل و نقل هوایی

مهم‌ترین رکن در باربری بین المللی هوایی، سرعت آن است که نسبت به حمل دریایی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. از دیگر مزایای این شیوه، ایمنی نسبتاً بالای آن است که به کالاها و محموله‌ها و اجناس آسیب کمتری وارد می‌شود. درصورتی که محصولی دارید که نمی‌توانید از طریق حمل و نقل دریایی آن را جابجا کنید و باعث خرابی و تحمل ضرر می‌شود، این روش را به شما توصیه می‌کنیم. هرچند که این روش مزایای زیادی دارد، اما چیزی که باعث شده افراد کمتری سراغ این روش بیایند، هزینه بالای آن است. فروشندگان و خریدارانی که سرعت در حمل و نقل آن‌ها مهم نباشد، ترجیح می‌دهند از پرداخت هزینه زیاد بابت حمل کالا با هواپیما خودداری کنند.

علاوه بر ویژگی‌های حمل و نقل هوایی باید هزینه‌ها و ارزش کالای حمل شده و اندازه و حجم کالا را بررسی کنیم، به طور مثال اگر کالای ما، طلا یا اسکناس است، ایمن‌ترین شیوه ارسال، حمل هوایی بار است که می‌توان با خیال آسوده آن را انجام داد. همچنین این شیوه، بیشتر مواقع برای محصولات اورژانسی و ضروری که با کمبود وقت مواجه هستند، کاربرد دارد.

مدارک و اسناد مورد نیاز برای ارسال هوایی بار

برای ارسال بار به خارج از کشور نیاز به کارت بازرگانی است . کلیه افراد موظفند اسناد و مدارک صاحب کالا و یا نماینده قانونی او در تشریفات گمرک تحویل داده و مراحل اداری را طی کنند.

روند ترخص بار حمل شده به روش هوایی از گمرک، احتمال دارد بیش از حد معمول طول بکشد و شاید مجبور شوید هزینه بیشتری پرداخت کنید و این باعث می‌شود که این موارد را به قیمت تمام شده کالا اضافه کنید.

پس از ارائه مدارک مورد نیاز جهت صدور بارنامه و مجوز حمل، باید دقت داشته باشید هر شرکت هواپیمایی، هزینه متفاوتی برای حمل بار در نظر گرفته‌اند.

هزینه حمل هوایی بار بر اساس وزن و حجم مرسوله محاسبه و قیمت‌گذاری می‌شود.

انواع کالا در حمل و نقل هوایی

بارهای معمولی

بارهایی مانند پاکت ها، کتاب و نشریات، لوازم شخصی به جز لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم منزل به جز شکستنی ها، محصولات پلاستیکی کارخانجات، لوازم ساختمانی، لوازم یدکی، ابزار آلات، صنایع دستی، لوازم الکتریکی مانند تلویزیون، کامپیوتر  و … همگی جز بار های معمولی حساب میشوند.

بارهای فاسد شدنی

بارهایی که در صورت نبود بعضی از شرایط امکان فاسد شدن آن ها وجود دارد. محصولات لبنی، صیفی جات و سبزیجات ، انواع گوشت و … که باید در محیط های سرد قرار بگیرند.

بارهای حجمی و سبک

گاهی اوقات حجم محصولات زیاد ولی وزن کمی دارند. برای محاسبه بارهای حجمی  از این فرمول استفاده میکنند.

 600 / (طول*عرض *ارتفاع بار)  عدد بدست آمده را با وزن اصلی مقایسه کرده و عدد بزرگتر را برای محاسبه قیمت مدنظر قرار میدهیم.

بارهای خطرناکی

برخی از بارهای مانند مواد منفجره، گازهای قابل اشتعال، مواد مسری، اسیدها، مایعات قابل اشتعال، مواد رادیو اکتیو و … که باید در بسته بندی های خاص و طبق قوانین سخت گیرانه انجام شود. 01

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا