به گزارش روابط عمومی شرکت ملّی پست، حسن جوادی صادق ، مدیرکلّ جغرافیایی و اطّلاعات مکانی شرکت ملّی پست، با بیان این که جی نف پایه ی بین المللی دارد، و یک استاندارد اطّلاعات مکانی در حوزه ی نشانیها است، گفت: جی نف مخفّف « Geo Coded National Address File » به معنی ( پایگاه نشانی استاندارد)، مکان محور شده است.
وی افزود: ما از سال ها قبل، به واسطه ی قانونی که بر عهده ی شرکت پست گذاشته شده بود، بانک اطلاعاتی کدپستی « Coded National Address » را درحوزه ی شهری و روستایی ، تکمیل کرده بودیم. برای اجرای پروژه ی جی نف، و مکان محور و ژئوکد کردن این اطّلاعات، چندین مطالعه روی حوزه های اطّلاعات مکانی ، و تکنولوژی هایی که روی مکان محور کردن نشانی وجود دارد، انجام شد.
جی نف پرکاربردترین استاندارد ،مکان محور در دنیا است.
جوادی با اعلام این که چندین استاندارد، در دنیا برای مکان محور و ژئوکد کردن وجود دارد، گفت: یکی از محبوبترین و پرکاربردی ترین آنهاجی نفمی باشد، که در چند کشور پیاده سازی شده، و یکی از این کشورها استرالیا است، که تقریباً از 20 سال پیش بحث جی نف را شروع کرد، و در حال حاضر آن را کاملاً پیاده سازی کرده است، و از آن بهره برداری می کند.مدیرکل جغرافیایی و اطّلاعات مکانی کشور، با تاکید بر اینکه پروژهی جی نف پایه ی دولت الکترونیک است تصریح کرد: ما در بحث پیاده سازیجی نف، کشور استرالیا را نمونه قرار دادیم و مطالعاتی را انجام دادیم، تا متوجه شویم کهجی نفچه ویژگی هایی باید داشته باشد، و آنها چه مسیری را پیموده اند، که به این پایگاه دست پیدا کنند.
وی افزود: یک سری از بخش ها را الگوبرداری کردیم ، ولی با توجه به شرایط خاصّی که در کشور ما وجود دارد ، بسیاری از بخش ها، باید بومی سازی میشد، زیرا بسیاری از امکاناتی که استرالیا یا کشورهای اروپایی داند را ما نداریم ، به طور مثال در کشور ما بافت های شهری، و ساختار معابر کاملاً متفاوت تر ، از سایر کشورها است.
جوادی صادق با بیان این که برای اجرای پروژهی جی نفدر کشور، استاندارد سازی نشانی ها را انجام دادیم، اما استاندارد نبودن نام معابر و پلاک ها در کشور وجود دارد، گفت: از دو سال پیش که پروژه را شروع کردیم، با سازمان نقشه برداری و وزارت کشور ، برای پیش بردن پروژه و تأمین برخی زیرساخت ها ، به طور مستقیم درگیر هستیم.
وی افزود: کشور استرالیا وقتیجی نفرا شروع کرده است، درگیر هیچکدام از این مسائل زیرساختی نبوده. نقشه ها از ابتدا وجود داشتند، معابر و پلاک ساختمان ها تکمیل بوده و آنها فقط بانک اطّلاعاتی را جمع آوری، آن را به نقشه متّصل وجی نفرا تکمیل کرده اند.
تیم خبری پست بار