تجارت الکترونیک همواره با چالشی به نام ارائه محتوا روبهرو بوده است. این چالش از آنجایی نشأت میگیرد که خریدار امکان لمس و مواجههی حضوری با کالا ی ارائه شده را ندارد و صرفا از طریق تولید محتوا و تبلیغ میتواند کسب اطلاع کند.
علی رغم باور عامه که رشد و توسعه تبادل الکترونیکی را رقیبی برای صنعت پست میداند، لیکن این بستر میتواند در نقش ناجی برای صنعت پست ظاهر شود. به بیانی دیگر میتوان گفت تجارت الکترونیک نیرویی پیشران برای پیشرفت صنعت پست و به طور خاص پست لجستیک است.
تجارت الکترونیک و تولید محتوا
تجارت الکترونیک در ایران به دلیل نبود زیرساخت های مناسب، قوانین شفاف و پایدار و نیز پایین بودن سطح آگاهی مشتریان درباره این مقوله و در موارد بسیار نبود سخت افزار مناسب در اختیار مشتریان، با بسیاری از کشورهای پیشرفته متفاوت است.
صاحبان پست برای حضور در دنیای تجارت الکترونیک نیازمند به کانال های ارتباطی با مشتریان خود هستند. در دنیای واقعی مشتریان پس از دیدن تبلیغ کالا مستقیما به سراغ فروشنده رفته و در مواجهه حضوری شفاف سازی و آگاه سازی انجام میپذیرد. چیزی که عملا در فضای مجازی مقدور نیست. لذا مسئولیت این بخش و بازاریابی به عهده تولیدکنندگان محتوا است.
سابقه تجارت الکترونیک در دنیا
در بسیاری از کشورهای پیشرفته حتی قبل از تولد اینترنت نیز تجارت الکترونیک وجود داشته است. تولید محتوا در آن دوره از طریق فروش تلفنی، رادیو، تلویزیون و یا مجلات فروش و کاتالوگ ها انجام میگرفت. و این بدین معناست که مشتریان در این جوامع از مدتها قبل با این سبک اطلاع رسانی آشنایی داشتند و با تولد اینترنت، فقط استفاده از این ابزارها تسهیل شده و توسعه یافته است.
حساسیت ها در تولید محتوا
تولید محتوا صرفا با هدف برانگیزانندگی به دلیل امکان عدم تتطابق با ویژگی های واقعی محصول، در دراز مدت میتواند خطراتی مانند بروز نارضایتی در خریدار، بی اعتبار شدن محتوا، شکایت مشتری از تولیدکننده، و در بسیاری از موارد، لزوم اجرای عملیات لجستیک معکوس و تحمیل هزینههای آن به سیستم را به همراه داشته باشد.
محتوای هوشمندانه ضمن برانگیزاننده و اقناع کننده بودن، با ایجاد آگاهی و هدایت هدفمند، مشتریان را به سمت تصمیم گیری درست هدایت کرده و منجر به افزایش رضایتمندی در کنار افزایش فروش میشود.
تولید محتوای هوشمندانه را میتوان حلقه مفقوده ی پیشرفت تجارت الکترونیک در ایران دانست. مقوله ای که اگر به آن پرداخته نشود امیدی به روزهای بهتر در این حوزه نخواهد بود.
اقدامات لازم
برای جبران ضعفها و نقصانهای تصویر برند در ذهن مشتری به هنگام تولید محتوا، میبایست از طریق تولیدات هنری و فرهنگی مبتنی بر ارزشهای بنیادین کالا و نیز برگزاری رویدادهای اجتماعی اقدام کرد. اقداماتی که تاحدی بتواند تجربهی خرید حضوری را برای مشتریان تداعی کند.
همچنین تولید محتوا و واکنش مخاطبان به آن، میتواند منجربه رفتار شناسی و رسیدن به الگویی مناسب برای سازندگان کالا و مالکان برند در طراحی و توسعۀ محصول تا برنامهریزی برای تغذیۀ مراکز سفارشگردانی و پیشبینی فروش در مناطق مختلف شود.