یادداشت تفاهم همکاری های حمل و نقل بین المللی جادهای، بین کشورمان ایران و روسیه، با حضور مسئولان حمل و نقل بین المللی دو کشور در تهران امضا شد.
در این دیدار منوچهر سلمان زاده ، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده ای، رئیس هیات ایرانی بود و از طرف وزارت حمل و نقل روسیه، خانم تاتیانا یوگنیونا، مدیر دپارتمان سیاست دولتی در زمینه حمل و نقل جادهای و مسافربری شهری حضور داشت.
سلمان زاده پس از پایان این دیدار گفت: در این نشست موضوع هایی از جمله توسعه ی حمل و نقل جاده ای، بررسی وضعیت حمل و نقل بین المللی جادهای بار، اعتراض های طرف ایرانی، به اعمال جرائم اضافه تناژ بار و فراخوانی رئیسان شرکت های مربوط به روسیه، و صدور راهنامه ها مطرح و چگونگی حمل و نقل بین المللی، منظم مسافربری مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته وی، مدیر دپارتمان سیاست دولتی ، در زمینه حمل و نقل جادهای و مسافربری شهری وزارت حمل و نقل روسیه، مشکلات کامیون های روسی ، اعم از احتساب تفاوت نرخ سوخت را مطرح کرد ، که طرف ایرانی اجرای قانون مقررات تردد وسایط نقلیه خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، و احتساب تفاوت نرخ سوخت برای دریافت بخشی از تفاوت قیمت سوخت بین ایران و روسیه را دلیل این موضوع عنوان کرد.
همچنین تکلیف موضوعاتی از جمله تعداد مجوزهای ترانزیت سالیانه میان دو کشور تعیین و قرار شد در صورت نیاز هر یک از طرفها ، بر افزایش تعداد مجوزهای طرف مقابل، نسبت به صدور مجوزهای مورد نیاز اقدام کند.
در این نشست بر تآسان گرفتن صدور روادید چند بار ورود برای رانندگان حرفه ای ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای تاکید شد.
همچنین با هدف ایجاد شرایط مناسب ، و حمل و نقل هموار برای ناوگان جاده ای دو کشور ، قرار شد امکان لغو روادید برای رانندگان توسط وزارتخانه های امورخارجه مورد بررسی قرار گیرد. به گزارش ایرنا بر پایه گزارش های بانک اطلاعات اقتصادی ایران و روسیه، مهمترین مسیر حمل و نقل زمینی کالا بین ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان است.
کامیون های حامل بار در ایران از پایانه های مرزی آستاراخان یا بیله سوار در استان آذربایجان شرقی گذشته، و پس از طی پانصد و هفتاد کیلومتر در جمهوری آذربایجان از نقطه مرزی سامور وارد جمهوری داغستان در فدراسیون روسیه می شوند.
مسیر دیگر برای حمل و نقل زمینی کالا ، بین ایران و روسیه از مرزهای شمال شرقی ایران در منطقه سرخس و باجگیران است.
در این مسیر کامیون های حمل کالا ، پس از عبور از گمرک های مرزی وارد ترکمنستان می شوند. سپس با عبور از گمرک های خوجیلی و شاوات در شمال غرب ترکمنستان یا آلات در استان بخارا وارد ازبکستان شده، پس از عبور از گمرک های یالام و کاراکال و طی مسیر در قزاقستان، با توجه به مقصد نهایی در فدراسیون روسیه، جهت حرکت خود را به سمت مرزهای قزاقستان با روسیه تعیین می کنند.
در این مسیر باید از سه کشور ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان عبور کرد و مسافت طی شده طولانی تر از مسیر اول (بالغ بر سه هزارکیلومتر) است.
این مسیر کم تردد و کم رفت و آمد است. اما برای انتقال کالا به بازارهای هدف در جمهوری های شرقی روسیه، مقرون به صرفه ارزیابی می شود.
تیم خبری پست بار