اقتصاد بدون نفت

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است،  اگر به دنبال اقتصاد بدون نفت برای کشورمان هستیم ، چیزی بهتر از ترانزیت و توریسم نیست.

سعید قصابیان با بیان این مطلب گفت: ترانزیت کالا در کنار و بهتر از خیلی ازمنبع های دیگر ، یک منبع در آمد ارزی برای کشور است که نباید کشور را از این منبع درآمد پاک و اشتغال‌زا محروم ساخت.

او تاکید کرد: در حالی‌که بسیاری از کشورها،  اصلا امکان ورود به این بازار را ندارند، به ‌دلیل قرار گرفتن ایران،  در جغرافیای خاص، ترانزیت به یک مزیت نسبی و کاملا منحصر بفرد ، برای کشورمان تبدیل شده است.

این کارشناس گفت: کشور ما ویژگی‌هایی دارد ، که آن را مناسب ترانزیت می‌کند،  که بقیه کشورها این مزیت را ندارند، کشور ما در مسیر عبور حمل‌و‌نقل وسیع،  از شرق به غرب و از شمال به جنوب می باشد.

او ادامه داد: این حجم بزرگ حمل‌و‌نقل، همه کشورهای اطراف ما را به وسوسه قرار گرفتن در کریدورهای بین‌المللی،  به‌خصوص کریدورهای ریلی قرار داده است.

قصابیان افزود: اگر تزانزیت اهمیت حیاتی نداشت ، رقیب های منطقه‌ای ما،  برای دور نگه داشتن ایران ، از کریدورهای بین‌المللی این همه تلاش و سنگ اندازی نمی‌کردند.

 او خاطرنشان کرد: اساس امر اقتصادی است که هر کریدوری که ارزان، ایمن و سریع‌العبور باشد، انتخاب می‌شود،  و به همین دلیل رقبای ما دائما در تلاش هستند، هزینه ی عبور بار ، از ایران را گران کنند.

این کارشناس با انتقاد از سستی یا جلوگیری از توسعه زیرساخت‌های ترانزیت، گفت: در همه زمینه‌ها،  کوتاهی کرده‌ایم، و میدان را به رقبا باخته‌ایم.

وی با بیان این‌که بار چین به اروپا از شمال دریای خزر عبور می‌کند ، حال آن‌که می‌توانست از ایران عبور کند، اظهار کرد: همچنین افغانستان بار خود را به جای عبور از ایران از ترکمنستان ، به اروپا فرستاد،  و کشورهای اکو از ارسال بار به به خلیج فارس ابا دارند،  تا از پا گرفتن این کریدور مهم جلوگیری کنند.

قصابیان تاکید کرد: پاکستان نیز در ترانزیت گاز به هند سنگ‌اندازی کرد، که همه این‌ها فضای رقابتی شدیدی، در حوزه ترانزیت و تلاش رقبیبان، برای از میدان به در کردن ایران را نشان می‌دهد.

تیم خبری پست بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *