کاربردی

پست لجستیک راه حل رسیدن به قیمت تعادلی بنزین

با توجه به نقش غیر قابل انکار شرکت های لجستیکی و اساسا پست لجستیک در حمل ونقل کشور و متعاقبا سهم بالای این شرکت‌ها در مصرف سوخت، وقت آن رسیده که سیاست های رقابتی برای دریافت یارانه بیشتر در حوزه سوخت جای خود را به سیاست های کاهش مصرف سوخت دهد.

پست لجستیک


لجستیک ،صنعت پیشران


نظام لجستیک در حکم پیشانی اکوسیستم اقتصادی است و عطف این سیستم به سمت سازگاری با قیمت تعادلی بنزین می‌تواند کلیدی مناسب برای قفل بنزین باشد.
آنچه درباره پست لجستیک میتوان گفت این است که این حوزه نه مانند بازار خرده فروشی منفعل و دارای تاثیر گذاری ناچیز در اکوسیستم اقتصادی است و نه مانند اصلاح ساختارهای شهری و سکونتگاهی مستلزم صرف هزینه های گزاف و زمان طولانی است.

لذا تغییر و تحول در این حوزه می‌تواند بهترین گزینه برای تغییر ساختارهای اقتصادی و هماهنگی با قیمت بنزین آزاد باشد. به بیان دیگر صنعت لجستیک می‌تواند با اعمال تغییرات مقتضی، بازار خرده فروشی و ساختارهای شهری را نیز برای رویارویی با قیمت آزاد سوخت منعطف و آماده کند.

بیشتر بخوانید:

شبکه ریلی و اتصال آن به ناوگان درون شهری رمز موفقیت اینترسیتی



تغییرات لازم برای صنعت لجستیک


صنعت لجستیک در ایران با توجه به پایه بنزینی بودن اکثریت ناوگان حمل و نقل در کشور، با سرعت و شدت بالایی نسبت به سایر اجزای اکوسیستم اقتصادی از تغییرات قیمت سوخت متاثر می‌شود. لذا اگر در این میان صنعت لجستیک به عنوان یکی از حلقه های نخستین زنجیره‌ی‎ اقتصادی، قادر به حفظ و پایداری بازار و فعالیت خود نباشد، طبیعتا توان کمک به سایر اجزا را نیز نخواهد داشت.



کاهش مصرف سوخت

برای سازگاری با قیمت آزاد بنزین ، کاهش و اصلاح مصرف سوخت در صنعت لجستیک امری حیاتی و اجتناب ناپذیر است ، که برای تحقق آن روش های مختلفی از جمله ارتقا و بهینه سازی عملکرد موتورها، بکار گیری وسایل نقلیۀ الکتریکی یا انرژی های تجدید پذیر (انرژی خورشیدی،…) و نیز استقاده از الگوی هاب و اسپوک به جای حمل مستقیم و یک مرحله ای، وجود دارد.


قطارها در خدمت پست لجستیک

یکی دیگر از راه‌های کاهش مصرف سوخت استفاده از ظرفیت مترو و نیز زیرساخت های ریلی بین شهری برای جابجایی مرسولات است. تجربه ای موفق در کشور انگلستان که صنعت لجستیک این کشور را متحول ساخت.


تمام مواردی که ذکر شد برای نقش آفرینی پست لجستیک در مدیریت تحول قیمت سوخت، لازم ولی کافی نیست و می‌بایست گام های جدی تری در این زمینه برداشته شود.

پست لجستیک و گام‌هایی برای افزایش سازگاری اکوسیستم

افزایش قیمت بنزین و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده بسیاری از کالاها و خدمات، ساختار اقصادی_اجتماعی بسیاری از اقشار جامعه را دستخوش تغییر میکند که برای سازگاری و تطبیق آن با نظام اقتصادی_اجتماعی موجود باید اقدامات متنوعی در سطح کلان انجام گیرد که در این قسمت به دو مورد مهم آن اشاره میگردد.


توسعۀ تجارت الکترونیکی

با حذف یارانه بنزین بسیاری از مشاغل کاذب و مبتنی بر این یارانه از بین خواهند رفت و ارتزاق این اقشار به خطر خواهد افتاد. بی توجهی به این پدیده می‌تواند افزایش بزه و معضلات اجتماعی فراوانی را به دنبال داشته باشد از سوی دیگر جذب این نیروی کار مازاد و گاها فاقد تخصصی خاص در توان بخش دولتی یا حتی خصوصی نیست. لیکن می توان ظرفیت‌های این نیروی کار و البته سرمایه‌های آنان را برای فعالیت‌های اقتصادی واقعی و دارای ارزش‌افزوده به کار گرفت. و قطعا راه رسیدن به این مطلوب ایجاد کانالهای فروش و و در یک کلام حوزه‌ی تجارت الکترونیک است.

مدیریت زنجیرۀ تأمین برای کسب‌وکارهای کوچک

مشاغل خُرد ، متوسط ویا خانگی برای رسیدن به سطح مناسبی از سود و بهره‌وری، نیازمند پشتیبانی یک نظام مدیریت زنجیرۀ تأمین مناسب هستند. و یقینا این کار بر عهده صنعت لجستیک و به طور خاص پست لجستیک است.


در واقع پست لجستیک میتواند با نقش آفرینی موثر در این دو حوزه، علاوه بر مدیریت کاهش مصرف سوخت و هماهنگ سازی بخش های مختلف اقتصادی با تغییرات قیمتی، سرمایه و نیروی کار غیر مولد مبتنی بر یارانه بنزین (مانند بازار غیررسمی حمل مسافر درون‌شهری) را به حوزه‌ی کسب و کارهای کوچک و مولد هدایت کند.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا