Uncategorized

دیجیتالی شدن اپراتورهای پستی

فرآیندهای پیشنهادی برای دیجیتالی شدن اپراتورهای پستی

دیجیتالی شدن اقتصاد و جامعه، یکی از سریع‌ترین تحولات عصر حاضر است. این تحول در حالی که فرصت‌های جدیدی را برای اپراتورهای پستی برای دیجیتالی شدن ایجاد کرده، عدم اطمینان و تهدیدات مختلفی را نیز برای آن­ها به همراه دارد.

ماهیت این تغییرات بزرگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا ارزش‌های کاملاً جدیدی را برای طرف‌های فعال در بازار و مصرف‌کنندگان خلق نموده است. برای رویارویی با این چالش‌ها، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دولتی، جامعه و اقتصادهای ملی باید دستخوش تحول دیجیتال شوند.

از یک سو دیجیتالی شدن اقتصاد خطر بزرگی برای کاهش حجم مرسولات پستی سنتی به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته داشته که این روند ارتباط مستقیمی با جایگزینی خدمات پستی سنتی با خدمات الکترونیکی دارد . از سوی دیگر دیجیتالی شدن اقتصاد فرصت‌های فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهد. مشروط بر اینکه مفهوم جدیدی برای خدمات پیاده‌سازی شود.

البته این مفهوم جدید باید بتواند با حفظ نقش قبلی اپراتورهای پستی، مدیریت پست‌های سنتی را با فناوری های اطلاعاتی نوین جایگزین کند. فراهم شدن این بستر مستلزم پذیرش و حمایت دولت، سیاست‌های اقتصادی مناسب و سرمایه‌گذاری عمده در فناوری‌ها و زیرساخت‌های مدرن است.

اقداماتی برای دیجیتالی شدن اپراتورهای پستی

در شکل زیر مجموعه اقداماتی را که منجر به دیجیتالی شدن اپراتورهای فعلی خواهد شد، نمایش داده شده:

دیجیتالی شدن اپراتورهای پستی

در اجرای فرآیند فوق، مقررات و سیاست­های اقتصادی مهم‌ترین جایگاه را دارند. باید سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های نوین و سیستم‌های فناوری اطلاعات به عنوان ارکان انتقال فعالیت اپراتورهای پستی به فضای مجازی در نظر گرفته شود. همچنین در اکثر کشورها، مقررات اداری و نهادی با شرایط جدید منطبق نیست. در حالی که برای توسعه خدمات الکترونیک نیازمند بازنگری جدی می‌باشد. به طور خاص باید بر پیاده‌سازی و توسعه دولت الکترونیک و مشارکت بخش دولتی تاکید شود. در این مسیر مقررات اداری می‌توانند دولت‌ها را در همراه ساختن مردم برای استفاده از خدمات الکترونیکی ارائه شده روی پلتفرم‌ اپراتورهای فعلی کمک نماید.

از دیگر الزامات در این فرآیند، آگاهی بخشی و آموزش فشرده مهارت­های فناوری اطلاعات برای استفاده از خدمات الکترونیکی عمومی است.

نتیجه گیری:

آیا باید خدمات پستی دیجیتالی شوند؟

با تاکید می‌توان گفت که دیجیتالی کردن خدمات پستی ضروری است. از آنجا که جایگاه یک صنعت در اقتصاد ملی، متناسب با قدرت روند تطبیق و توسعه آن صنعت در بازار مشخص می‌شود، عملکرد بازار پست می‌تواند این صنعت را به یک جزء مهم از اقتصاد داخلی و بین‌المللی فرآیندهای اقتصادی پیشرفته نماید. در این خصوص ضروری است برای اطمینان از دسترسی به خدمات الکترونیکی پستی، یک برنامه مدون برای توسعه اکوسیستم پست دیجیتال تدوین شود.

بررسی­های نشان می­دهد که اقدامات صورت گرفته شده، توسط کشورها در بازار خدمات پستی برای دیجیتالی شدن خدمات پستی، تا کنون نتوانسته تغییرات مطلوبی را در این صنعت ایجاد کند. لازم است اقداماتی با هدف اکوسیستم پست دیجیتال طراحی و تدوین شود. نقش اتحادیه پستی جهانی (UPU) در این مسیر برای نظارت و ترغیب پست کشورها، بسیار مهم است.

دیجیتالی شدن اپراتورهای پستی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا